Family Pedagogy Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Family Pedagogy
Module code: PP-C-PR
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: winter semester 2028/2029
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł skoncentrowany wokół problematyki rodziny, historycznych przemian jej modelu i czynników je warunkujących, sposobu funkcjonowania w rodzinie poszczególnych członków i ich ról, znaczenia rodziny dla społeczeństwa oraz współczesnych dla niej zagrożeń. Zainteresowany przemianami, jakim ulegają współczesne rodziny polskie i ich społeczno-kulturowym kontekstem oraz wsparciem rodziny i jej rolą w funkcjonowaniu jednostki - dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnymi.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie modele funkcjonowania, specyfikę rodzinnego środowiska wychowawczego, jego udział w organizację optymalnych warunków edukacyjnych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej oraz potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem/uczniem informacji uzyskanych na jego temat od rodziców/opiekunów (C.W2; A.1.W2) [PP-C-PR_1]
PP_W_04 [5/5]
studentka/student potrafi analizować rodzinne sytuacje wychowawcze z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów, dążąc do tworzenia bezpiecznego, przyjaznego edukacyjnego środowiska rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój oraz do dostosowywania sposobów i treści nauczania do zasobów/deficytów rozwojowych, zainteresowań dzieci/uczniów (C.U1; C.U6) [PP-C-PR_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_07 [3/5]
osoby studiujące są gotowe do rozpoznania środowiska rodzinnego oraz jego wpływu na funkcjonowanie dzieci/uczniów oraz do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami/opiekunami dziecka/ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji (C.K3) [PP-C-PR_3]
PP_K_03 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-C-PR_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
course work PP-C-PR_1
practical classes [PP-C-PR_fs_2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – educational games [b03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PP-C-PR_2 PP-C-PR_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)