Special Pedagogy Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Special Pedagogy
Module code: PP-F-PSP
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest wprowadzenie osób studiujących w podstawowe zadnienia pedagogiki specjalnej, ukazanie podstaw teoretycznych tej dyscypliny, kierunków i nurtów naukowych, przedstawienie wybranych problemów z zakresu pomocy osobom niepełnosprawnym. Zajęcia wdrażają do działalności w różnych środowiskach wychowawczych na rzecz osób wykluczonych, zagrożonych wykluczeniem /niepełnosprawnych/ oraz przygotowują do udzielania im fachowej pomocy pedagogicznej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej, teorie, koncepcje, modele uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego (F.W1; F.W2); zna i rozumie teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej oraz zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, a także założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym (F.W3; F.W5; F.W6) [PP-F-PSP_1]
PP_W_01 [4/5] PP_W_02 [4/5] PP_W_06 [4/5] PP_W_08 [3/5] PP_W_13 [5/5]
studentka/student potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, argumentując je w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów w zakresie pedagogiki specjalnej i w odniesieniu do problematyki osób niepełnosprawnych; rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością, a także potrafi nawiązywać współpracę z osobami będącymi / niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie (F.U1; F.U2; F.U4) [PP-F-PSP_2]
PP_U_02 [3/5] PP_U_03 [3/5] PP_U_14 [3/5]
studentka/student wykazuje gotowość do aktywnego i etycznego uczestnictwa w grupach organizacyjnych i instytucjach realizujących działania wychowawcze i opiekuńcze, w tym również na rzecz osób niepełnosprawnych; przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K1; F.K2) [PP-F-PSP_3]
PP_K_04 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-F-PSP_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
course work PP-F-PSP_1
practical classes [PP-F-PSP_fs_2] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PP-F-PSP_2 PP-F-PSP_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)