Social Pedagogy Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W6-SMPP19.2024

Module name: Social Pedagogy
Module code: PP-A1-PS
Programme code: W6-SMPP19.2024
Semester: summer semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł skoncentrowany na tradycyjnych i nowych obszarach zainteresowania pedagogiki społecznej. Uwzględnia zagadnienia związane z problematyką środowiskowych uwarunkowań procesów wychowawczych (mechanizmy sprzyjające i utrudniające konstruowanie środowiska wychowawczego) oraz z działaniami podejmowanymi na rzecz doskonalenia pracy środowiskowej, organizowaniem sił społecznych i rzeczowych elementów środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób potrzebujących pomocy oraz wsparcia.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
studentka/student zna i rozumie e miejsce pedagogiki społecznej w systemie nauk oraz o jej aparaturę pojęciową, przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; zna i rozumie zjawiska społeczne, procesy zachodzące w otoczeniu i środowisku człowieka, czynniki regulujące przemiany w funkcjonowaniu najważniejszych środowisk wychowawczych oraz rolę wychowania w procesach adaptacyjnych, twórczych człowieka w środowisku (A.1.W1; A.1.W2) [PP-A1-PS_1]
PP_W_02 [3/5] PP_W_04 [3/5]
studentka/student potrafi w odniesieniu do literatury przedmiotu samodzielnie formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne, analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać interpretacji zjawisk wychowawczych i społecznych występujących w różnych środowiskach społecznych, wychowawczych i na tej podstawie umie przyjmować i wyznaczać indywidualnie i w grupie zadania, projektować działania profesjonalne w zakresie organizowania środowiska społecznego, wychowawczego (A.1.U1; A.1.U2) [PP-A1-PS_2]
PP_U_01 [3/5] PP_U_03 [3/5]
studentka/student przejawia gotowość do doceniania znaczenia nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych oraz do podejmowania wyzwań zawodowych w środowisku społecznym (A.1.K1) [PP-A1-PS_3]
PP_K_05 [2/5] PP_K_06 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PP-A1-PS_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
course work PP-A1-PS_1 PP-A1-PS_2 PP-A1-PS_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)