Contemporary literature (after 1989)
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | Contemporary literature (after 1989) |
---|---|
Module code: | W1-FP-S1-LW |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | winter semester 2024/2025 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami literackimi, jakie zaistniały na przełomie XX i XXI w. (do końca pierwszej dekady w. XXI). Przedmiotem opisów, analiz i interpretacji zostają objęte najważniejsze książki poetyckie, tomy prozy, a także wybrane pozycje spoza beletrystyki (m.in. proza non-fiction) opublikowane w podanym okresie. Cykl wykładów obejmuje najważniejsze przemiany i tendencje literackie, rozpatrywane w stosownym uogólnieniu. W ramach ćwiczeń studenci czytają i analizują podaną literaturę (mniej więcej po 6 pozycji – poetyckich i powieściowych). Praca z podanymi tekstami artystycznymi będzie uzupełniona lekturą (wraz z omówieniem) wybranych i zarazem najbardziej wartościowych opracowań literaturoznawczych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna najważniejsze zjawiska literackie z obszaru piśmiennictwa po r. 1989; zna, w ogólnych zarysach, osiągnięcia najbardziej cenionych poetów, prozaików oraz wybrane dzieła ich autorstwa [01] |
K_W04 [4/5] |
zna i rozumie procesy oraz tendencje rozwojowe, które zaszły w polu literackim po 1989 r. [02] |
K_W04 [3/5] |
potrafi przedstawić węzłowe problemy literatury współczesnej wespół z pozaliterackimi kontekstami [03] |
K_U05 [3/5] |
potrafi powiązać najważniejszych polskich autorów końca XX w. i początku kolejnego stulecia z nurtami literackimi, wiodącymi poetykami, kluczowymi problemami epoki [04] |
K_U02 [3/5] |
jest gotów do krytycznej analizy zjawisk literackich, w tym ram ideologicznych i instytucjonalnych, w których te zjawiska się pojawiają [05] |
K_K02 [4/5] |
jest gotów do dalszych, samodzielnych praktyk lekturowych, aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim [06] |
K_K05 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [C] | 30 |
Lecture-speech [a04] Activating method – discussion / debate [b04] Individual work with a text [f02] |
course work |
03 |
lecture [W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Problem-based lecture [b01] |
exam |
01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |