Elective course: Stress and burnout in teacher's work Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W3-SMPP19.2024

Module name: Elective course: Stress and burnout in teacher's work
Module code: PPW_SWZ
Programme code: W3-SMPP19.2024
Semester: summer semester 2028/2029
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma charakter wybieralny, z przygotowanej listy propozycji (corocznie modyfikowanej i uzupełnianej w odpowiedzi na zainteresowanie studentów) student wybiera 1 moduł do zaliczenia (krotność modułu 1). Moduł Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do poznania i zrozumienia istoty zjawiska wypalenia zawodowego oraz profilaktyki związanej z obecnością stresu w nauczycielskiej profesji. Celem modułu jest więc nabycie wiedzy przez studentów na temat tego, czym jest wypalenie zawodowe i co je wywołuje, oraz umiejętności rozpoznawania charakterystycznych jego syndromów i przewidywania skutków. Studenci mają okazje również poznać sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu nauczycieli oraz poszukiwania własnych strategii radzenia sobie ze stresem.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [PPW_BIOM]
Psychologia ogólna [PPW_PS_OG]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania wskazanych procesów z uwzględnieniem tych generujących stres oraz prowadzących do wypalenia zawodowego u nauczycieli (G.W3.; H.W4.; A.1.W3.) [PPW_SWZ_1]
KN2_W02 [2/5]
ma wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, szczególnie uwzględniającą specyfikę, rozpoznawanie i radzenie sobie nauczycieli ze zjawiskiem wypalenia zawodowego i stresem (G.W6.; H.U5.) [PPW_SWZ_2]
KN2_W09 [2/5]
ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju także w kontekście profilaktyki wypalenia zawodowego nauczycieli (H.U5.; A.1.W3.) [PPW_SWZ_3]
KN2_W12 [2/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (A.1.U6.; A.2.U1.; B.5.K1.; B.5.W6.) [PPW_SWZ_4]
KN2_U05 [2/5]
potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi (G.W4.; H.U5.; A.1.U2.; A.1.K3.) [PPW_SWZ_5]
KN2_U01 [2/5]
potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (G.U4.; H.U4.; H.U5.; A.2.K1.) [PPW_SWZ_6]
KN2_U08 [2/5] KN2_U19 [2/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (H.W4.; A.2.K2.) [PPW_SWZ_7]
KN2_K01 [2/5] KN2_K04 [2/5] KN2_K08 [2/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki (G.K3.; A.2.K2.; A.1.K3.) [PPW_SWZ_8]
KN2_K01 [2/5] KN2_K04 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PPW_SWZ_fs_1] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Poster presentation [c05] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
Production exercise – workshop [e02] 
Simulation [e07] 
course work PPW_SWZ_1 PPW_SWZ_2 PPW_SWZ_3 PPW_SWZ_4 PPW_SWZ_5 PPW_SWZ_6 PPW_SWZ_7 PPW_SWZ_8
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)