General Didactics Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2024

Module name: General Didactics
Module code: W6-PE-S1-C1.DO
Programme code: W6-S1PE19.2024
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Treści modułu koncentrują się wokół przebiegu procesu nauczania-uczenia się, jego planowania, organizacji i uwarunkowań. W ramach zajęć omawiane są podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej oraz istota procesu nauczania-uczenia się, jego koncepcje i fundamentalne elementy (cele, treści i ich układ, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji pracy uczniów), a także zasady z zgodnie z którymi powinien być realizowany i ewaluowany, w celu zaprojektowania zajęć dydaktycznych, dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci, młodzieży, osób dorosłych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań edukacyjnych; jest gotów/gotowa do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów oraz do budowania relacji i porozumiewania się z wszystkimi podmiotami procesu dydaktyczno-wychowawczego [PE-S1-C1.DO_K_1]
KN3_K02 [3/5] KN3_K03 [3/5] KN3_K04 [3/5] KN3_K07 [3/5]
student/studentka potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, a także zrozumienia motywów i wzorów zachowań podmiotów procesów kształcenia - zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego, zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności dydaktycznej - dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej, dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów [PE-S1-C1.DO_U_1]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5] KN3_U05 [3/5] KN3_U08 [3/5]
student/studentka potrafi przewidywać skutki planowanych działań - wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę, oceniając przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań; potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie; potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie [PE-S1-C1.DO_U_2]
K_U06 [3/5] KN3_U07 [3/5]
student/studentka zna i rozumie terminologię używaną w dydaktyce, jej źródła oraz ma uporządkowaną wiedzę na temat kształcenia, jego podstaw i projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień; autonomię dydaktyczną nauczyciela [PE-S1-C1.DO_W_1]
K_W01 [3/5] KN3_W01 [4/5] KN3_W02 [3/5]
student/studentka zna i rozumie metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności dydaktycznej - zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego, zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne, sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną [PE-S1-C1.DO_W_2]
KN3_W09 [4/5] KN3_W12 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-S1-C1.DO_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Video show [c02] 
exam PE-S1-C1.DO_W_1 PE-S1-C1.DO_W_2
practical classes [PE-S1-C1.DO_fs_2] 30 Description [a03] 
Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – peer learning [b08] 
Video show [c02] 
Project scheduling [e04] 
Individual work with a text [f02] 
course work PE-S1-C1.DO_K_1 PE-S1-C1.DO_U_1 PE-S1-C1.DO_U_2 PE-S1-C1.DO_W_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)