Child's Development in Family Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2024

Module name: Child's Development in Family
Module code: W6-PE-WZ-S1-RDR
Programme code: W6-S1PE19.2024
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Realizacja zagadnień w ramach przedmiotu umożliwia studentowi/studentce podjęcie refleksji nad – związanymi z rodzinnym środowiskiem wychowawczym - korzystnymi i niesprzyjającymi warunkami do osobistego rozwoju i egzystencji dziecka. Studenci/Studentki zapoznając się z teoriami funkcjonowania rodziny (szczególnie z jej ujęciem rozwojowym), analizując funkcje, typy rodzin ze względu na aspekty materialno-rzeczowe i oddziaływania o charakterze wychowawczym oraz rozpatrując cechy i style funkcjonowania społecznego rodziny (sytuacje kryzysowe w rodzinie, sposoby radzenia sobie z problemami, normy i wartości społeczne respektowane w rodzinie, występowanie negatywnych zjawisk: zaniedbywania dzieci, stosowania wobec nich przemocy, zniewalanie dzieci, ograniczanie jego praw, swobód i podmiotowości) będą mogli rozważać, w jakim stopniu może być realizowana przypisana rozwojowi funkcja adaptacji zewnętrznej, czyli umiejętność dostosowania się dziecka do środowiska, z uwzględnieniem zachodzących w nim zmian, co wyraża się we właściwym –odpowiednim do cyklu rozwojowego jednostki – odgrywaniu ról, przezwyciężaniu trudności, realizowaniu zadań. Istotne jest uświadomienie studentom/studentkom, że jako przyszli opiekunowie, wychowawcy i asystenci rodziny, planując i organizując swą pracę, powinni uwzględniać podejścia sprzyjające zaspokajaniu potrzeb dzieci, wdrażaniu członków rodziny do prowadzenia uporządkowanego trybu życia, do tworzenia pozytywnej atmosfery wychowawczej, co z kolei dodatnio oddziałuje na rozwój (fizyczny, poznawczy, społeczno-emocjonalny) wychowanka.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania działań na rzecz dzieci i ich naturalnego środowiska wychowawczego oraz wykazuje się zaangażowaniem w poszukiwaniu rozwiązań rodzinnych problemów opiekuńczo-wychowawczych; wyraża postawę szacunku i troski wobec życia i zdrowia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci [PE-WZ-S1-RDR_K_1]
K_U08 [4/5] KN1_K01 [3/5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do zaangażowania oraz odznacza się kreatywnością podczas opisu indywidualnego przypadku i omawiania tematyki dotyczącej pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w różnym wieku i pracy asystenta rodziny; dokonuje samooceny własnych pomysłów w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej; jest świadomy/ świadoma etycznego wymiaru podejmowanych badań diagnostycznych [PE-WZ-S1-RDR_K_2]
K_K01 [3/5] K_K03 [2/5] KN1_K07 [3/5]
student/studentka potrafi – w grupie - przedstawić analizę i ocenę różnorodnych sytuacji wychowawczych oraz zjawisk mających miejsce w środowisku rodzinnym, biorąc pod uwagę ich znaczenie we wspomaganiu rozwoju dziecka; po przestudiowaniu literatury przedmiotu wypowiada się na temat wątków poddawanych dyskusji; potrafi –samodzielnie lub we współpracy – zgromadzić dane na temat konkretnego dziecka (prawidłowości i zaburzeń w różnych sferach jego rozwoju), przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi badawczych i dokonać analizy jego sytuacji rodzinnej; potrafi wskazać i uzasadnić określone kierunki i sposoby działań na rzecz poprawy sytuacji zdiagnozowanego przypadku i jego rodziny, przy uwzględnieniu form wsparcia instytucjonalnego i opieki specjalistycznej [PE-WZ-S1-RDR_U_1]
KN1_U01 [3/5] KN1_U02 [3/5] KN1_U06 [4/5] KN1_U20 [3/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę z zakresu pedagogiki rodziny (znajomość teorii funkcjonowania rodziny, funkcji i typów rodziny) oraz wie, że stabilność środowiska rodzinnego i mocne więzi rodzinne gwarantują równowagę emocjonalną oraz zdrowie psychiczne dziecka, a niewłaściwe podejścia wychowawcze wobec dziecka, negatywne zjawiska i nagłe sytuacje kryzysowe w rodzinie (rozkład rodzinny w wyniku śmierci, choroby, migracji, separacji, czy rozwodu rodziców) mogą stanowić czynnik zakłócający jego prawidłowy rozwój [PE-WZ-S1-RDR_W_1]
KN1_W02 [3/5] KN1_W16 [4/5]
student/studentka ma kompleksową wiedzę na temat prawidłowości i zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym dziecka; dostrzega konieczność różnicowania działań wychowawczych w rodzinie w zależności od potrzeb jednostki, uwzględniając jej ewentualne deficyty rozwojowe, problemy zdrowotne, emocjonalne; ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą możliwości wdrażania dziecka – w środowisku rodzinnym - do życia społecznego, przy jednoczesnym uwzględnieniu jego predyspozycji osobowościowych i uwarunkować społeczno-kulturalnych; zna miejsce dziecka w rodzinie i jej rolę dla niego; rozumie, na czym polega odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie [PE-WZ-S1-RDR_W_2]
K_W03 [3/5] KN1_W02 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-WZ-S1-RDR_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
exam PE-WZ-S1-RDR_W_1 PE-WZ-S1-RDR_W_2
practical classes [PE-WZ-S1-RDR_fs_2] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PE-WZ-S1-RDR_K_1 PE-WZ-S1-RDR_K_2 PE-WZ-S1-RDR_U_1 PE-WZ-S1-RDR_W_1 PE-WZ-S1-RDR_W_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)