Prevention and Health Promotion Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2024

Module name: Prevention and Health Promotion
Module code: W6-PE-WZ-S1-PPZ
Programme code: W6-S1PE19.2024
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Przedmiot przygotowuje studentów/studentki do realizacji zadań profilaktyczno-zdrowotnych realizowanych przez w instytucje wspomagające funkcjonowanie rodziny. Studenci/Studentki w oparciu o wiedzę medyczną i pedagogicznej oraz koncepcję promocji zdrowia, zapoznają się z praktycznymi rozwiązaniami profilaktyczno-zdrowotnymi. Tematyka zajęć uwrażliwia na potrzeby biopsychospołeczne i problemy zdrowotne członków rodziny oraz zwraca uwagę na uwarunkowania kondycji zdrowotnej rodziny od czynników socjoekonomicznych i kulturowych. Zajęcia mają inspirować przyszłych asystentów rodziny do twórczych działań w zakresie rozwiązywania problemów społeczno-zdrowotnych współczesnej rodziny. Ważne jest, aby przyszli pedagodzy mieli osobiste przeświadczenie o słuszności swego stanowiska i podejmowanych działań, a ich postawa zdrowotna na co dzień ilustrowała głoszone przez nich zasady i wartości.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji, podnosi poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki pedagoga zdrowia [PE-WZ-S1-PPZ_K_1]
K_K01 [3/5] KN1_K05 [3/5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do uczestniczenia w przygotowywaniu projektów i programów profilaktyczno-zdrowotnych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych jak i środowisku otwartym, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów zdrowotno-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [PE-WZ-S1-PPZ_K_2]
KN1_K01 [3/5] KN1_K06 [3/5]
student/studentka potrafi diagnozować sytuację zdrowotno-społeczną dziecka, kulturę zdrowotną jego rodziny oraz całego środowiska wychowawczego, potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań profilaktycznych i wychowawczo-zdrowotnych, a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczno-zdrowotne oraz terapeutyczne podejmowane przez instytucje i stowarzyszenia wspierające rodzinę. [PE-WZ-S1-PPZ_U_1]
K_U02 [4/5] KN1_U19 [3/5]
student/studentka potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze profilaktyczno-zdrowotnym i terapeutyczno-wyrównawczym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia [PE-WZ-S1-PPZ_U_2]
K_U05 [4/5] KN1_U03 [3/5] KN1_U05 [5/5]
student/studentka zna i rozumie terminologię używaną w profilaktyce i pedagogice zdrowia, ma kompleksową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji promocji zdrowia w Polsce i na świecie oraz rozumie jej źródła, a także zna współczesną filozofię zdrowia oraz istotę idei promocji zdrowia; zna cele i zadania profilaktyki i promocji zdrowia oraz modele i podstawowe zasady zdrowego stylu życia oraz pielęgnacji niemowląt , dzieci oraz osób starszych [PE-WZ-S1-PPZ_W_1]
K_W02 [3/5] KN1_W06 [3/5]
student/studentka zna, rozumie i wyjaśnia przyczyny chorób cywilizacyjnych oraz wskazuje sposoby ich zapobiegania, zna potrzeby biopsychospołeczne i problemy zdrowotne człowieka w poszczególnych etapach jego rozwoju, rozumie uwarunkowania ekonomiczne i socjokultutowe kondycji zdrowotnej współczesnej rodziny, ma zaawansowaną wiedzę nt. instytucji i organizacji w środowisku lokalnym wspierających rodzinę w sferze profilaktyczno-wychowawczej i zdrowotnej [PE-WZ-S1-PPZ_W_2]
K_W05 [3/5] KN1_W04 [3/5] KN1_W16 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-WZ-S1-PPZ_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Screen presentation [c07] 
course work PE-WZ-S1-PPZ_W_1 PE-WZ-S1-PPZ_W_2
practical classes [PE-WZ-S1-PPZ_fs_2] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
course work PE-WZ-S1-PPZ_K_1 PE-WZ-S1-PPZ_K_2 PE-WZ-S1-PPZ_U_1 PE-WZ-S1-PPZ_U_2 PE-WZ-S1-PPZ_W_1 PE-WZ-S1-PPZ_W_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)