Counseling in Care and Educational Work Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2024

Module name: Counseling in Care and Educational Work
Module code: W6-PE-WZ-S1-3PPOW
Programme code: W6-S1PE19.2024
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Przedmiot ma umożliwić studentom/studentkom poznanie pedagogicznych i psychologicznych założeń poradnictwa dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Koncentruje się na aspektach udzielania doradztwa, poradnictwa, pomocy - stosowanych zasadach, formach, metodach i strategiach oraz na poradnictwie w wybranych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do uczestniczenia w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, z którymi pracuje, przestrzega zasady etyki zawodowej charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną. [PE-WZ-S1-3PPOW_K_1]
K_K02 [3/5] KN1_K01 [3/5]
student/studentka potrafi wiedzę o różnych zjawiskach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) analizować i łączyć z działalnością pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i asystenta rodziny; podejmuje skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych działania na rzecz jednostek, rodzin, grup i środowisk społecznych, wymagających wsparcia specjalistyczno-pedagogicznego [PE-WZ-S1-3PPOW_U_1]
K_U01 [3/5] KN1_U01 [3/5]
student/studentka potrafi diagnozować potrzeby dziecka i rodziny oraz środowiska społecznego, kulturowego i instytucjonalnego (placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze); potrafi planować i realizować działania opiekuńczo-wychowawcze (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym); potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [PE-WZ-S1-3PPOW_U_2]
KN1_U02 [4/5] KN1_U03 [3/5]
student/studentka zna terminologię używaną w pedagogice opiekuńczej, wychowawczej, w pedagogice rodziny, w pracy socjalnej i rozumie jej źródła; charakteryzuje się właściwą postawę etyczną, ułatwiającą mu wykonywanie pracy pedagoga opiekuńczo-wychowawczego, asystenta rodziny; ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w społeczeństwie; zna kryteria związane z normą rozwojową dziecka, wyznaczające prawidłowości i potencjalne zaburzenia funkcjonowania dziecka pod względem organicznym i behawioralnym; zna potrzeby i problemy (zdrowotne, emocjonalne, społeczne), które opiekun – wychowawca może napotkać w różnych stadiach rozwoju wychowanka [PE-WZ-S1-3PPOW_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [3/5] KN1_W06 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-WZ-S1-3PPOW_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
exam PE-WZ-S1-3PPOW_K_1 PE-WZ-S1-3PPOW_W_1
practical classes [PE-WZ-S1-3PPOW_fs_2] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PE-WZ-S1-3PPOW_K_1 PE-WZ-S1-3PPOW_U_1 PE-WZ-S1-3PPOW_U_2 PE-WZ-S1-3PPOW_W_1
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)