Psychologia ogólna
Field of study: Pedagogy: Pre-School Education and Early School Education
Programme code: W3-SMPP19.2024

Module name: | Psychologia ogólna |
---|---|
Module code: | PPW_PS_OG |
Programme code: | W3-SMPP19.2024 |
Semester: | winter semester 2024/2025 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zaznajomienie studentów z podstawami psychologii ogólnej. Będzie się to odbywało poprzez przedstawienie głównych działów psychologii, przedstawienie jej głównych paradygmatów badawczych, scharakteryzowanie najważniejszych zagadnień i problemów badawczych podejmowanych w ramach poszczególnych działów psychologii, przestawienie wybranych teorii i eksperymentów itp.
Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. Przedstawione efekty kształcenia, dotyczące wiedzy, planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej formy kształcenia, której uzupełnieniem
i rozszerzeniem będą zajęcia ćwiczeniowe oraz praca własna studenta. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student charakteryzuje psychologiczne koncepcje człowieka (behawiorystyczną, psychodynamiczną, poznawczą oraz humanistyczną) (A.3.W2.) [PPW_PS_OG _1] |
KN2_W04 [4/5] |
Student, odwołując się do odpowiedniej terminologii zaczerpniętej z zakresu psychologicznych koncepcji człowieka, z psychologii emocji i motywacji, różnic indywidualnych, potrafi zanalizować opisy ludzkich zachowań, umieszczając je w szerszym kontekście i wskazując możliwe sposoby rozwiązania ewentualnych trudności; dokonuje krytycznej refleksji - ocenia realne szanse wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce i dostosowuje ją do indywidualnych potrzeb drugiej osoby. (A.3.W1., A.3.U6.) [PPW_PS_OG _2] |
KN2_U02 [3/5] |
Student zna i rozumie proces komunikacji interpersonalnej; rozróżnia jego składniki oraz dynamikę; podaje przykłady komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Student korzysta z posiadanej wiedzy z zakresu koncepcji porozumiewania się międzyludzkiego i dokonuje analizy przykładu (np. dialogu) pod kątem jego cech; podaje przykłady zasad i technik aktywnego słuchania (A.3.W4., A.3.U3.) [PPW_PS_OG _3] |
KN2_U07 [3/5] |
Student dostrzega różnice pomiędzy proponowanymi koncepcjami, wskazuje ich wady i zalety, ocenia ich przydatność w pracy pedagogicznej; posiada odpowiednią aparaturę pojęciową, której używa świadomie i celowo (A.3.W1., A.3.K2.) [PPW_PS_OG_4] |
KN2_U08 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [PPW_PS_OG_fs_1] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Problem-based lecture [b01] Activating method – discussion / debate [b04] Individual work with a text [f02] |
course work |
PPW_PS_OG _1 |
practical classes [PPW_PS_OG_fs_2] | 15 |
Explanation/clarification [a05] Activating methods: a case study [b07] Poster presentation [c05] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
PPW_PS_OG _2 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] | Activities complementary to the classes | a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |