Pedagogical research methodology Field of study: Pedagogy
Programme code: W3-N1PE19.2024

Module name: Pedagogical research methodology
Module code: G24
Programme code: W3-N1PE19.2024
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Metodologia badań pedagogicznych jest nauką traktującą o sposobach działań służących rozwiązywaniu problemów naukowych. Do podstawowych treści zalicza się opis postępowania badawczego jego składniki przedmiot badań, cele badań, problemy badawcze/hipotezy badawcze, metody badawcze. Założenia poznawcze oraz rola badawcza wyznacza wybór tok postępowania badawczego ilościowego lub jakościowego. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student potrafi stosować technikę pracy naukowej; (G.U4) [MBP_U03]
KN3_K08 [4/5]
Student potrafi zastosować wiedzę i umiejętności metodologiczne w projekcie badawczym; wybrać strategię badawczą, sformułować cel i przedmiot badań, opracować metody i techniki badań, sformułować problematykę badań, przygotować narzędzia badawcze, dobrać próbę badawczą, teren i wyznaczyć przebieg badań; (G. U3.) [MBP_U1]
KN3_U03 [4/5]
Student potrafi dokonać analizy i interpretacji wyników badań oraz sformułować wnioski pedagogiczne z przeprowadzonych badań; (G.U2) [MBP_U2]
KN3_U03 [4/5]
Student zna i rozumie filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych, w tym koncepcje wiedzy, pojęcia nauki i statusu wiedzy naukowej; społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych; nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań naukowych oraz znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych; (G.W1) [MBP_W1]
KN3_W03 [4/5] KN3_W06 [3/5]
Student zna i rozumie strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane), zasady opracowania projektu badawczego, etapy badań naukowych, kryteria wyboru strategii badawczej, w tym cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizację, operacjonalizację zmiennych; strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego; rodzaje i typy podstawowych badań naukowych. (G.W2.) [MBP_W2]
KN3_W06 [3/5]
Student zna i rozumie specyfikę badań naukowych nad dziećmi i młodzieżą oraz osobami dorosłymi z niepełnosprawnościami; (G.W3) [MBP_W3]
KN3_W06 [3/5] KN3_W07 [3/5]
Student zna i rozumie cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania; sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych, w tym analizę i diagnozę sytuacji, analizę problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluację osiągnięć; krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych; (G.W6) [MBP_W4]
KN3_W06 [4/5]
Student zna i rozumie podstawowe zasady przeprowadzania badań naukowych, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego, problematykę zaangażowania uczestników badań; aspekty prezentacji wyników badań; zagadnienie uczciwości i rzetelności w pracy badawczej oraz pojęcie plagiatu w pracy badawczej; (G.W7) [MBP_W5]
KN3_W07 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [G25] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work MBP_U1 MBP_W1 MBP_W2 MBP_W3 MBP_W4 MBP_W5
practical classes [G26] 10 Description [a03] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
Project scheduling [e04] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work MBP_U03 MBP_U1 MBP_U2 MBP_W3 MBP_W4 MBP_W5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)