Pedagogy of social rehabilitation
Field of study: Pedagogy
Programme code: W3-S1PE19.2024

Module name: | Pedagogy of social rehabilitation |
---|---|
Module code: | ER1 |
Programme code: | W3-S1PE19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | The student becomes acquainted with the theoretical foundations of social rehabilitation pedagogy - the basic terminology used in its context, historical outline (history of its creation in Poland), creators and continuators (representatives) of the discipline and their works and achievements in the field of rehabilitation pedagogy, issues of social maladjustment, systems (models) of social rehabilitation, preventive and educational institutions, correctional institutions, penitentiary institutions, and assistance institutions acting for individuals at risk of social maladjustment, minors and adult perpetrators of crimes. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy podczas zajęć do analizy napotykanych zdarzeń pedagogicznych tj. problemów społecznych z zakresu nieprzystosowania społecznego i przestępczości. [K01] |
KN3_K05 [2/5] |
Student potrafi przedstawić rys historyczny pedagogiki resocjalizacyjnej w Polsce w tym zwłaszcza wymienić jej twórców i ich dzieła, opisać ośrodki akademickie zajmujące się pedagogiką resocjalizacyjną (szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej), wymienić i analizować podstawową aparaturę pojęciową (definicje), teorie, koncepcje oraz dylematy resocjalizacyjne. Student potrafi scharakteryzować (opisać/zdefiniować) proces nieprzystosowania społecznego oraz podać cechy (symptomy) ujawniające przez takie jednostki. Student potrafi przedstawić instytucje zajmujące się profilaktyką i resocjalizacją jednostek ujawniających symptomy demoralizacji i popełniających czyny karalne (przestępstwa). [U01] |
KN3_U01 [2/5] |
Student zna i rozumie teoretyczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej – podstawową terminologię używaną na gruncie pedagogiki resocjalizacyjnej, zakres, rys historyczny (historię jej powstania w Polsce) – twórców dyscypliny i ich dzieła oraz kontynuatorów (reprezentantów) z wiodących (głównych) ośrodków akademickich (szkół pedagogiki resocjalizacyjnej) oraz ich dorobku (twórczości), współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne. [W01] |
KN3_W03 [3/5] |
Student zna i rozumie kwestie dotyczące nieprzystosowania społecznego – w tym zwłaszcza jego rodzaje (typy) definiowania, symptomy (cechy, wskaźniki) oraz uwarunkowania. [W02] |
KN3_W02 [3/5] |
Student zna i rozumie systemy (modele) resocjalizacji w Polsce, instytucje profilaktyczno-wychowawcze, resocjalizacyjno-poprawcze, penitencjarne i pomocowe działające na rzecz jednostek zagrożonych niedostosowaniem społecznym, nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw. [W03] |
KN3_W01 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [01] | 30 |
Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Video show [c02] Poster presentation [c05] Screen presentation [c07] |
course work |
K01 |
lecture [02] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Problem-based lecture [b01] Screen presentation [c07] |
exam |
W01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |