Akwizycja i analiza sygnałów biomedycznych w diagnostyce medycznej Field of study: Biomedical Engineering
Programme code: W4-S2IB19.2023

Module name: Akwizycja i analiza sygnałów biomedycznych w diagnostyce medycznej
Module code: 08-IM-S2-23-3-ASBwDM
Programme code: W4-S2IB19.2023
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Moduł zajęć "Akwizycja i analiza sygnałów biomedycznych w diagnostyce medycznej" ma na celu zapoznanie studentów z podstawami fizycznymi, matematycznymi i informatycznymi systemów pomiarowych stosowanych w medycynie. Na zajęciach omawiane są różne rodzaje sygnałów biomedycznych, takie jak EKG, EEG, EMG, EOG, audiometr, spirometr, systemy monitorowania ciśnienia krwi. Student poznaje techniki i zasady akwizycji sygnałów biomedycznych, a także podstawy ich przetwarzania i analizy. Umie rozpoznać prawidłowy sygnał fizjologiczny i podstawowe artefakty, a także powiązać je z funkcjonowaniem aparatury medycznej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma wiedzę z zakresu własności sygnałów biomedycznych, takich jak typy, parametry, widma, rozdzielczość, szumy, artefakty itp. [k_1]
W01 [2/5] W04 [2/5]
posiada wiedzę na temat metod i technik analizy sygnałów biomedycznych, takich jak filtracja, dekonwolucja, segmentacja, transformata Fouriera, analiza czasowo-częstotliwościowa, sieci neuronowe itp. [k_2]
W01 [3/5]
potrafi zastosować wybrane metody analizy sygnałów do rozwiązywania problemów z dziedziny diagnostyki medycznej, takich jak wykrywanie i klasyfikacja zaburzeń serca, mowy, mózgu itp. [k_3]
U14 [2/5]
potrafi korzystać z odpowiedniego oprogramowania i sprzętu do akwizycji, przetwarzania i wizualizacji sygnałów biomedycznych [k_4]
W13 [4/5]
potrafi współpracować z innymi specjalistami z dziedziny medycyny, biologii, informatyki i inżynierii w celu realizacji złożonych projektów badawczych i aplikacyjnych [k_5]
U27 [2/5] K03 [2/5]
stosuje analizę sygnałów do rozwiązywania problemów w anatomii klinicznej, takich jak diagnozowanie chorób, monitorowanie stanu pacjenta, przewidywanie wyników klinicznych itp. [k_6]
U12 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [k_fs_1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01]  course work k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6
laboratory classes [k_fs_2] 20 Description [a03] 
Demonstration-imitation [c06] 
Working with a computer [d01] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)