Specjalistyczna aparatura ratująca życie Field of study: Biomedical Engineering
Programme code: W4-S2IB19.2023

Module name: Specjalistyczna aparatura ratująca życie
Module code: 08-IM-S2-23-2-SARZ
Programme code: W4-S2IB19.2023
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł zajęć „Specjalistyczna aparatura ratująca życie” ma na celu zapoznanie studentów z rodzajami, zasadami działania i obsługą urządzeń medycznych służących do podtrzymywania lub przywracania funkcji życiowych u pacjentów w stanach zagrożenia życia. Zajęcia będą mieć formę wykładów i ćwiczeń praktycznych, na których studenci będą korzystać z różnych urządzeń, takich jak defibrylator, respirator, kardiomonitor, ultrasonograf, mobilny monitor funkcji życiowych, łóżko do intensywnej terapii, automatyczne pompy strzykawkowe i pompa infuzyjna, endoskop do trudnej intubacji u pacjentów, u których standardowe metody intubacji są trudne lub niemożliwe, urządzenie do kompresji mechanicznej klatki piersiowej, urządzenie do ssania wysokiej wydajności, system aktywnego ogrzewania pacjenta, lampa zabiegowa, dializator czy sztuczne serce. Zajęcia będą prezentować przykłady zastosowań specjalistycznej aparatury ratującej życie w różnych dziedzinach medycyny, takich jak anestezjologia, intensywna terapia, kardiologia czy transplantologia. Będą również obejmować praktyczne szkolenie z obsługi tych urządzeń, a także zasady bezpieczeństwa i higieny pracy z aparaturą ratującą życie.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
wyjaśnia pojęcia i terminologię związaną ze specjalistyczną aparaturą ratującą życie [k_1]
W01 [3/5]
rozpoznaje i opisuje różne rodzaje i klasy urządzeń medycznych służących do podtrzymywania lub przywracania funkcji życiowych [k_2]
U19 [5/5]
stosuje odpowiednie metody i narzędzia do kontroli, kalibracji i konserwacji aparatury ratującej życie [k_3]
U09 [4/5]
obsługuje urządzenia medyczne w sposób prawidłowy, bezpieczny i zgodny z instrukcjami producenta [k_4]
U19 [5/5]
umie radzić sobie w sytuacjach awaryjnych, w tym awarii sprzętu, nagłych zmian stanu pacjenta itp. [k_5]
U19 [3/5]
rozumie etyczne i prawne aspekty używania specjalistycznego sprzętu ratującego życie [k_6]
K04 [3/5] W14 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [k_fs_1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01]  exam k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6
laboratory classes [k_fs_2] 30 Description [a03] 
Demonstration-imitation [c06] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work k_1 k_2 k_3 k_4 k_5 k_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)