Professional Practice After the First Year Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2023

Module name: Professional Practice After the First Year
Module code: W6-PE-SR-N1-PZ1
Programme code: W6-N1PE19.2023
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Praktyka zawodowa po I roku ma na celu: - zapoznanie się studenta ze specyfiką placówki/instytucji wykorzystującej w swojej działalności oddziaływania z zakresu resocjalizacji lub socjoterapii; zapoznanie się ze specjalistycznym personelem pracującym w placówce i funkcjami, które pełnią poszczególni jego członkowie; - umożliwienie studentom aktywnego uczestnictwa w procesach resocjalizacji, socjoterapii, edukacji, wychowania osób nieprzystosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania, znajdującymi się w trudnej życiowo sytuacji, osobami wchodzącymi w konflikt z prawem oraz stopniowego budowania z nimi interakcji z wykorzystywaniem zdobytej w toku studiów wiedzy; - kształtowanie umiejętności aktywnego reagowania i wspierania pedagogicznego dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie, z zaburzeniami zachowania, znajdującymi się w trudnej życiowo sytuacji, osobami wchodzącymi w konflikt z prawem. Rozwój i wykorzystanie umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb podopiecznych i budowania z nimi kontaktu; - rozwijanie kompetencji zawodowych praktykanta i gotowości do samodzielnej pracy o charakterze resocjalizacyjnym, socjoterapeutycznym, wspierającej, wychowawczej, edukacyjnej w przyszłości. Wymagania wstępne: Uprzednie zaliczenie części zajęć dydaktyczno-metodycznych oraz merytorycznych z zakresu studiowanej specjalności. Student zapoznał się z regulaminem praktyk pedagogicznych, zna zasady gromadzenia dokumentacji (albo protokołowania) oraz warunki zaliczenia praktyki.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (E.3R.K1). [PE_SR_N1_PZ1_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] KN3_K03 [3/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli lub terapeutów, ich interakcji z uczniami lub wychowankami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze (E.3R.U1). [PE_SR_N1_PZ1_U_1]
K_U01 [3/5] KN3_U01 [3/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli lub specjalistów (E.3R.U2). [PE_SR_N1_PZ1_U_2]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] KN3_U01 [3/5]
student/studentka potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych (E.3R.U3). [PE_SR_N1_PZ1_U_3]
K_U06 [3/5] KN3_U04 [3/5] KN3_U05 [2/5]
student/studentka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (E.3R.U4). [PE_SR_N1_PZ1_U_4]
K_U01 [4/5] KN3_U06 [3/5]
student/studentka zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły, placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (E.3R.W1). [PE_SR_N1_PZ1_W_1]
K_W03 [3/5] KN3_W03 [3/5]
Absolwent zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny lub organizację innej placówki systemu oświaty lub wsparcia (E.3R.W2). [PE_SR_PZ1_W2]
K_W03 [3/5] KN3_W10 [3/5]
Absolwent zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom, wychowankom, w szkole, placówce systemu oświaty i poza nimi (E.3R.W3). [PE_SR_PZ1_W3]
K_W05 [3/5] KN3_W15 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
internship [PE-SR-N1-PZ1_fns_1] 90 Laboratory exercise / experiment [e01] 
Internship [e05] 
Observation [e06] 
Practice-as-research [e08] 
course work PE_SR_N1_PZ1_K_1 PE_SR_N1_PZ1_U_1 PE_SR_N1_PZ1_U_2 PE_SR_N1_PZ1_U_3 PE_SR_N1_PZ1_U_4 PE_SR_N1_PZ1_W_1 PE_SR_PZ1_W2 PE_SR_PZ1_W3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Review of internship documentation [d03] Consulting the results of the verification of learning outcomes
an analysis of the portfolio of documentation obtained during internship, including professional internship, and other practical classes and studio sessions, as well as the documentation developed in order to obtain credit for such classes; verification of the description, necessary attachments, opinions and grades before submitting the portfolio for acceptance
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)