Psychology Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2023

Module name: Psychology
Module code: W6-PE-WZ-N1-PS
Programme code: W6-N1PE19.2023
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł obejmuje zagadnienia dotyczące problematyki z zakresu psychologii - podstawowe pojęcia, koncepcje oraz teorie psychologiczne, zestawienie psychologicznych mechanizmów regulujących ludzkim zachowaniem oraz procesami psychicznymi. W ramach zajęć zostaną przedstawione główne paradygmaty badawcze psychologii i scharakteryzowane najważniejsze zagadnienia i obszary zainteresowań w ramach poszczególnych działów psychologii.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do działalności zawodowej wykonywanej w sposób profesjonalny, uwzględniając psychologiczny wymiar pracy pedagoga (B.1.K1.) [PE-WZ-N1-PS_K_1]
K_K01 [2/5]
student/studentka potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii będącej dyscypliną powiązaną z pedagogiką w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i związanych z udzielaniem pomocy; potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (B.1.U5.); potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania (B.1.U2.), wyjaśnia, jak budowane są relacje międzyosobowe, wyjaśnia ich znaczenie w rozwoju społeczno-emocjonalnym [PE-WZ-N1-PS_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [2/5] KN1_U01 [3/5] KN1_U19 [2/5]
student/studentka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł; potrafi skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U3.) oraz w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny psychologii [PE-WZ-N1-PS_U_2]
K_U04 [2/5] K_U05 [3/5] KN1_U15 [3/5] KN1_U18 [2/5]
student/studentka zna i rozumie terminologię oraz teorię i zagadnienia dotyczące psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka - zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych-różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego (B.1.W1.) [PE-WZ-N1-PS_W_1]
K_W01 [2/5] KN1_W02 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-WZ-N1-PS_fns_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Activating methods: a case study [b07] 
exam PE-WZ-N1-PS_U_2 PE-WZ-N1-PS_W_1
practical classes [PE-WZ-N1-PS_fns_2] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PE-WZ-N1-PS_K_1 PE-WZ-N1-PS_U_1 PE-WZ-N1-PS_U_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)