Family Pedagogy Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2023

Module name: Family Pedagogy
Module code: W6-PE-WZ-N1-PRO
Programme code: W6-N1PE19.2023
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł skoncentrowany wokół problematyki rodziny, historycznych przemian jej modelu i czynników je warunkujących, sposobu funkcjonowania w rodzinie poszczególnych członków i ich ról, znaczenia rodziny dla społeczeństwa oraz współczesnych dla niej zagrożeń. Zainteresowany przemianami, jakim ulegają współczesne rodziny polskie i ich społeczno-kulturowym kontekstem oraz wsparciem instytucjonalnym rodziny i jej rolą w funkcjonowaniu jednostki.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do budowania i podtrzymywania prawidłowych relacji i więzi w środowiskach społecznych; dostrzega konieczność odnoszenia zdobytej wiedzy do rozpoznawania rodzinnego środowiska wychowawczego i projektowania, podejmowania działań pedagogicznych w tym środowisku [PE-WZ-N1-PRO_K_1]
K_K02 [3/5] KN1_K02 [3/5] KN1_K05 [3/5]
student/studentka potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki rodziny do analizowania problemów społecznych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w praktyce pedagogicznej oraz do diagnozowania, prognozowania oraz projektowania działań profilaktycznych opiekuńczych i terapeutycznych, uwzględniając możliwości i kierunki pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną, człowiekiem z różnych powodów niesamodzielnym [PE-WZ-N1-PRO_U_1]
K_U01 [3/5] KN1_U01 [3/5] KN1_U05 [3/5]
student/studentka potrafi uzasadnić normy chroniące życie małżeńskie i rodzinne oraz sprzeciwić się naciskom skłaniającym do ich łamania [PE-WZ-N1-PRO_U_2]
KN1_U20 [3/5]
student/studentka zna i rozumie miejsce pedagogiki rodziny w systemie nauk humanistycznych i społecznych oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; terminologię charakterystyczną dla pedagogiki rodziny [PE-WZ-N1-PRO_W_1]
K_W01 [4/5]
student zna i rozumie funkcje rodziny oraz warunki wychowawcze i kształcące tworzone przez współczesną rodzinę, a także charakteryzuje uczestników różnych środowisk i instytucji społecznych, podejmujących działalność opiekuńczą, wychowawczą oraz pomocową [PE-WZ-N1-PRO_W_2]
K_W03 [4/5] KN1_W01 [4/5] KN1_W07 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-WZ-N1-PRO_fns_1] 5 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
course work PE-WZ-N1-PRO_W_1 PE-WZ-N1-PRO_W_2
practical classes [PE-WZ-N1-PRO_fns_2] 10 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
Project scheduling [e04] 
course work PE-WZ-N1-PRO_K_1 PE-WZ-N1-PRO_U_1 PE-WZ-N1-PRO_U_2 PE-WZ-N1-PRO_W_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)