Filozofia języka Field of study: Cognitive Science
Programme code: W1-N1KO19.2023

Module name: Filozofia języka
Module code: KO1_FJ
Programme code: W1-N1KO19.2023
Semester: winter semester 2025/2026
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest wprowadzenie osób studiujących w problematykę, główne koncepcje oraz terminologię filozofii języka, ukazanie jej znaczenia dla kognitywistyki oraz rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy problemów dotyczących szeroko rozumianego poznawania i kognitywistyki z punktu widzenia filozofii języka. Podczas zajęć przedstawiona zostanie m.in. filozofia analityczna (od źródeł po współczesność) wraz z jej problematyką. Ponadto przedstawione zostaną także najważniejsze spory na temat natury języka, jego produktywności, pragmatyki, odwołujące się do innych niż analityczna tradycji filozofowania.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat miejsca i znaczenia filozofii języka dla kognitywistyki [KO1_FJ_1]
KO1_W01 [4/5]
Ma świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego filozofii języka oraz zdaje sobie sprawę z różnych problemów i trudności badań interdyscyplinarnych, do których nawiązuje filozofia języka. [KO1_FJ_2]
KO1_W02 [4/5]
Ma wiedzę na temat filozofii języka, zna i rozumie w stopniu zaawansowanym jej problematykę, terminologię, wybrane teorie, metody i narzędzia istotne ze względu na badania dotyczące poznania. [KO1_FJ_3]
KO1_W03 [4/5]
Potrafi wykorzystać do celów analizy problemu z zakresu kognitywistyki wybraną koncepcję i odpowiednią terminologię z obszaru filozofii języka. [KO1_FJ_4]
KO1_U02 [3/5]
Ma zaawansowane umiejętności stawiania pytań badawczych i analizowania problemów z zakresu kognitywistyki (lub ich praktycznego rozwiązywania) na podstawie wiedzy pozyskanej z obszaru filozofii języka. [KO1_FJ_5]
KO1_U03 [3/5]
Przestrzega etyki zawodowej, dbając o dorobek kognitywistyki ma świadomość znaczenia filozofii języka dla tej dyscypliny. Wyraża gotowość do jasnego i trafniego przekazywania wiedzy kognitywistycznej kluczowej dla kształtowania się więzi społecznych. [KO1_FJ_6]
KO1_K04 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [KO1_FJ_k] 20 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Individual work with a text [f02] 
course work KO1_FJ_1 KO1_FJ_3 KO1_FJ_4 KO1_FJ_5
lecture [KO1_FJ_w] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
exam KO1_FJ_1 KO1_FJ_2 KO1_FJ_3 KO1_FJ_4 KO1_FJ_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)