Antropologia Field of study: Cognitive Science
Programme code: W1-N1KO19.2023

Module name: Antropologia
Module code: KO1_A
Programme code: W1-N1KO19.2023
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z obszarem problemowym antropologii, z naciskiem na jego interdyscyplinarność i wieloaspektowość. Zajęcia obejmują tematy z obszaru antropologii filozoficznej, kulturowej i fizycznej (biologicznej). W ujęciu interdyscyplinarnym analizowane będą przykładowo problemy: ciała, języka, symbolu, świadomości, kultury, sacrum. Perspektywę teoretyczną dla tak określonej problematyki zarysują klasyczne teorie antropologiczne (takie jak ewolucjonizm, dyfuzjonizm czy funkcjonalizm), a także współczesne paradygmaty myślenia człowieka. Omówione zostaną wybrane metody i teorie, co pozwoli ukazać sposób kształtowania się współczesnej refleksji antropologicznej oraz jej znaczenie. Jednym z celów przedmiotu jest nabycie przez osoby studiujące umiejętności krytycznej dyskusji, a więc formułowania argumentów i tez opartych na najnowszych badaniach naukowych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat znaczenia antropologii dla kognitywistyki, zna jej miejsce wśród dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki w systemie nauk. [KO1_A_1]
KO1_W01 [4/5]
Ma świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego dyscyplin tworzących antropologię i zdaje sobie sprawę z różnych problemów oraz trudności badań interdyscyplinarnych. [KO1_A_2]
KO1_W02 [5/5]
Ma wiedzę na temat antropologii filozoficznej, kulturowej i fizycznej, zna i rozumie w stopniu zaawansowanym problematykę, terminologię, a także wybrane teorie, metody i narzędzia stosowane w ramach antropologii, które są istotne ze względu na badania dotyczące poznania oraz rozumie ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_A_3]
KO1_W03 [3/5]
Potrafi wyszukać, zanalizować i wykorzystać informacje z zakresu antropologii i odnieść je do szerszego kontekstu wiedzy kognitywistycznej. [KO1_A_4]
KO1_U01 [4/5]
Potrafi wykorzystać wiedzę antropologiczną w debacie, prowadząc merytoryczny dialog nie tylko z osobami ze środowiska akademickiego. [KO1_A_5]
KO1_U06 [4/5]
Wyraża gotowość do śledzenia rozwoju badań prowadzonych w obszarze antropologii oraz podnoszenia kompetencji w zakresie wykorzystania wiedzy antropologicznej w praktyce społecznej i działaniach na rzecz interesu publicznego. [KO1_A_6]
KO1_K03 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [KO1_A_k] 20 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Individual work with a text [f02] 
course work KO1_A_2 KO1_A_3 KO1_A_4 KO1_A_5
lecture [KO1_A_w] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
course work KO1_A_1 KO1_A_2 KO1_A_3 KO1_A_4 KO1_A_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)