Fizjologiczne podłoże zachowania Field of study: Cognitive Science
Programme code: W1-N1KO19.2023

Module name: Fizjologiczne podłoże zachowania
Module code: KO1_FPZ
Programme code: W1-N1KO19.2023
Semester: summer semester 2023/2024
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z fizjologicznym podłożem zachowania, opisem, terminologią i współzależnościami między zjawiskami leżącymi u podstaw zachowania, wskazanie powiązań między zjawiskami zachodzącymi na poziomie komórek, narządów i układów a zachowaniem, rozróżnienie podejścia redukcjonistycznego i holistycznego w zachowaniu, rozwinięcie umiejętności interpretacji zachowania w odniesieniu do zjawisk fizjologicznych oraz krytycznej analizy problemów związanych z zachowaniem. Tematyka zajęć obejmuje komunikację i regulację wewnątrzustrojową oraz pomiędzy organizmem i światem zewnętrznym, zjawiska nerwowe, zmysłowe i hormonalne leżące u podstaw zachowania, podstawy analizy bodźców stymulujących i modyfikujących zachowanie oraz najnowsze doniesienia naukowe dotyczące fizjologicznych podstaw zachowania.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma świadomość pojęciowego i metodologicznego wkładu nauk biologicznych w zakresie fizjologicznego podłoża zachowania w ogół badań interdyscyplinarnych tworzących kognitywistykę. [KO1_FPZ_1]
KO1_W02 [4/5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat fizjologii zachowania jako części nauk biologicznych, rozumie jej terminologię, teorię i problematykę oraz rozumie jej związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_FPZ_2]
KO1_W04 [4/5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat współczesnych badań fizjologicznych i ich wkładu w programy badawcze kognitywistyki. [KO1_FPZ_3]
KO1_W07 [4/5]
Potrafi rozpoznać problem badawczy dotyczący fizjologii zachowania oraz samodzienie przygotować jego pisemną lub ustną analizę w powiązaniu z kognitywistyką. [KO1_FPZ_4]
KO1_U03 [4/5]
Bezbłędnie posługuje się terminologią i pojęciami opisującymi fizjologię zachowanie. [KO1_FPZ_5]
KO1_U07 [5/5]
Wyraża gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów dotyczących różnorodności form zachowania wynikającej z jego fizjologicznych podstaw. [KO1_FPZ_6]
KO1_K01 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [KO1_FPZ_k] 12 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Individual work with a text [f02] 
course work KO1_FPZ_2 KO1_FPZ_3 KO1_FPZ_4 KO1_FPZ_5 KO1_FPZ_6
lecture [KO1_FPZ_w] 8 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Description [a03] 
Problem-based lecture [b01] 
course work KO1_FPZ_1 KO1_FPZ_2 KO1_FPZ_3 KO1_FPZ_5 KO1_FPZ_6
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)