Informatyka w kognitywistyce
Field of study: Cognitive Science
Programme code: W1-N1KO19.2023

Module name: | Informatyka w kognitywistyce |
---|---|
Module code: | KO1_IwK |
Programme code: | W1-N1KO19.2023 |
Semester: | winter semester 2023/2024 |
Language of instruction: | depending on the choice |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z koncepcjami informatycznymi mającymi umocowanie w naukach kognitywnych oraz interakcjach człowiek-komputer, a także z kognitywistyczną interpretacją problemów informatycznych. Zakres tematyczny zajęć obejmuje m.in. koncepcje sztucznej inteligencji i trenowania modeli na podstawie zbiorów danych, metodykę zbierania i przetwarzania danych z systemów rozproszonych typu internet rzeczy (IoT), a także wybrane algorytmy przetwarzania sygnałów i techniki obliczeniowe służące do rozwiązywania problemów z zakresu nauk kognitywistycznych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę na temat miejsca i znaczenia informatyki i inżynierii komputerowej w naukach kognitywnych. [KO1_IwK_1] |
KO1_W01 [3/5] |
Ma świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego nauk informatycznych tworzących kognitywistykę oraz zdaje sobie sprawę z różnych problemów i trudności badań interdyscyplinarnych. [KO1_IwK_2] |
KO1_W02 [3/5] |
Rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenia wybranych teorii, metod i narzędzi informatycznych stosowanych w naukach kognitywnych. [KO1_IwK_3] |
KO1_W06 [2/5] |
Potrafi wykorzystać do celów analizy problemu wybraną metodę oraz zastosować odpowiednią terminologię informatyczną w obszarze nauk kognitywnych. [KO1_IwK_4] |
KO1_U02 [3/5] |
Potrafi krytycznie ocenić i wytłumaczyć na przykładach wpływ rozwoju nauk informatycznych na obszar badań kognitywistycznych. [KO1_IwK_5] |
KO1_U11 [4/5] |
Na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów związanych z technikami informatycznymi wykorzystywanymi w badaniach kognitywistycznych wyraża gotowość samodzielnego i umiejętnego formułowania oraz przedstawiania. [KO1_IwK_6] |
KO1_K02 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [KO1_IWK_l] | 15 |
Working with a computer [d01] Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
KO1_IwK_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Consulting the schedule [b03] | Consulting the curriculum and the organization of classes | getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |