Logika 1 Field of study: Cognitive Science
Programme code: W1-N1KO19.2023

Module name: Logika 1
Module code: KO1_L1
Programme code: W1-N1KO19.2023
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących ze współczesną logiką formalną. W szczególności zostanie położony nacisk na pokazanie związków zachodzących pomiędzy językiem naturalnym, a sformalizowanym językiem logiki. Podczas zajęć przedstawiane będą niektóre z tradycyjnych systemów logiki formalnej, np. klasyczny rachunek zdań, rachunek nazw (sylogistyka), czy też klasyczny rachunek predykatów. Pokazane będzie także to, jak na gruncie tych systemów można odwzorowywać strukturę zdań języka naturalnego. Omówione będą relacje zachodzące między zdaniami, ze szczególnym uwzględnieniem relacji wynikania. Przedstawione zostaną metody pozwalające badać, czy pomiędzy zdaniami zachodzi wynikanie.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma wiedzę na tematy logiki formalnej, zna symbolikę logiczną pozwalającą odwzorowywać strukturę zdania na gruncie różnych systemów logiki formalnej, rozumiejąc zależności między logiką formalną a pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_L1_1]
KO1_W03 [3/5]
Zna i rozumie w stopniu zaawansowany problematykę, terminologię i wybrane teorie logiki matematycznej oraz ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_L1_2]
KO1_W06 [3/5]
Potrafi wybrać rachunek logiczny właściwy dla zbadania poprawności wnioskowania. Potrafi odwzorować strukturę przesłanek i wniosku w symbolice danego rachunku. [KO1_L1_3]
KO1_U02 [4/5]
Poprawnie posługuje się terminologią logiczną. Potrafi nazwać błąd popełniony w rozumowaniu. [KO1_L1_4]
KO1_U07 [4/5]
Potrafi, przy użyciu narzędzi logiki formalnej, ocenić poprawność wnioskowania lub wyprowadzać właściwe wnioski z dostępnych przesłanek, planując swój rozwój w obszarze logiki. [KO1_L1_5]
KO1_U11 [3/5]
Na podstawie twórczej analizy nowych rozumowań zauważa w nich formalne błędy i wyraża gotowość do samodzielnego formułowania propozycji ich rozwiązania, myśląc w sposób przedsiębiorczy. [KO1_L1_6]
KO1_K02 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [KO1_L1_w] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
exam KO1_L1_1 KO1_L1_2 KO1_L1_4 KO1_L1_5 KO1_L1_6
workshop [KO1_L1_wr] 20 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – peer learning [b08] 
Production exercise – workshop [e02] 
course work KO1_L1_1 KO1_L1_2 KO1_L1_3 KO1_L1_4 KO1_L1_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Consulting the schedule [b03] Consulting the curriculum and the organization of classes
getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)