Alternative and Augmentative Communication Field of study: Special Education
Programme code: W6-NMPC19.2023

Module name: Alternative and Augmentative Communication
Module code: PS_SA_E1_AAC
Programme code: W6-NMPC19.2023
Semester:
  • winter semester 2027/2028
  • winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest nabycie przez studentów umiejętności praktycznych i wykorzystanie ich w pracy z osobami z niepełnosprawnością. Treści modułu związane są z podstawowymi założeniami AAC oraz najczęściej stosowanymi systemami porozumiewania się osób z niepełnosprawnością. W ramach modułu student zostanie wyposażony w umiejętności wykorzystywania różnych strategii wprowadzania komunikacji alternatywnej oraz pozna sposoby korzystania z alternatywnych metod porozumiewania w sytuacjach dydaktycznych i w życiu codziennym osób z niepełnosprawnością. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz oczekiwaną efektywność proponowanych działań; zasady diagnozy potrzeb i możliwości komunikacyjnych w zakresie wspomagającej i alternatywnej komunikacji; metodykę wprowadzania metody lub metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz pomoce techniczne w tym zakresie (E.1S.W10) [PS_SA_E1_AAC_1]
KN3_W05 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi stosować wspomagające i alternatywne metody komunikacji; opisywać wybrane metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz oczekiwaną efektywność proponowanych działań; przeprowadzać diagnozę potrzeb i możliwości komunikacyjnych w zakresie wspomagającej i alternatywnej komunikacji; stosować metodykę wprowadzania metody lub metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz pomoce techniczne (E.1S.U11.) [PS_SA_E1_AAC_2]
KN3_U06 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (E.1S.K2.) [PS_SA_E1_AAC_3]
KN3_K01 [1/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PS_SA_E1_AAC_fns1] 20 Explanation/clarification [a05] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work PS_SA_E1_AAC_1 PS_SA_E1_AAC_2 PS_SA_E1_AAC_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)