The situation of a family with a child and an adult with a hearing disability Field of study: Special Education
Programme code: W6-NMPC19.2023

Module name: The situation of a family with a child and an adult with a hearing disability
Module code: PS_SA_E1_SRDDS
Programme code: W6-NMPC19.2023
Semester:
  • summer semester 2026/2027
  • summer semester 2025/2026
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu Sytuacja rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową student uzyskuje wiedzę na temat etapów przystosowania się rodziców do niepełnosprawności dziecka. Zapoznaje się z zasadami przekazywania rodzicom informacji niepełnosprawności ich dziecka. Uzyskuje wiedzę dotyczącą socjoekonomicznych i demograficznych czynników charakteryzujących funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością słuchową oraz europejski i krajowy wymiar dostępności pomocy dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Uzyskuje wiedzę w jaki sposób dookreślić i zaplanować system wsparcia instytucji i organizacji, rozpoznaje sytuację rodzinna, psychospołeczną oraz style radzenia sobie rodzeństwa osób z niepełnosprawnością słuchową. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń, a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i opracowywanie wskazanych przez prowadzącego zagadnień.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Current problems in deaf education [PS_SA_E1_APS]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie sytuację rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową, w tym problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe, rolę wsparcia społecznego, wpływ zaburzeń słuchu na funkcjonowanie rodziny i relacje wewnątrzrodzinne; metody wspierania rodziny; sytuację rodziny osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową posiadających dziecko pełnosprawne lub z niepełnosprawnością słuchową; zagadnienie słyszących dzieci niesłyszących rodziców (CODA) (E.1S.W11.) [PS_SA_E1_SRDDS_1]
KN3_W05 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować sytuację rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością słuchową; określać problemy akceptacji niepełnosprawności, utrudnienia życiowe i wsparcie społeczne; oceniać wpływ zaburzeń słuchu na funkcjonowanie rodziny; analizować relacje wewnątrzrodzinne; stosować metody wspierania rodziny; analizować sytuację rodziny osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową posiadających dziecko pełnosprawne lub z niepełnosprawnością słuchową; opisać zagadnienie dorosłych dzieci słyszących niesłyszących rodziców (CODA) (E.1S.U12.) [PS_SA_E1_SRDDS_2]
KJM.2023_U [3/5] KN3_U02 [2/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (5/E.1S.K2) [PS_SA_E1_SRDDS_3]
KN3_K02 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PS_SA_E1_SRDDS_fns1] 20 Explanation/clarification [a05] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work PS_SA_E1_SRDDS_1 PS_SA_E1_SRDDS_2 PS_SA_E1_SRDDS_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)