Methods of education in heterogeneous groups Field of study: Special Education
Programme code: W6-NMPC19.2023

Module name: Methods of education in heterogeneous groups
Module code: PS_D3_MKGZ
Programme code: W6-NMPC19.2023
Semester:
  • winter semester 2026/2027
  • winter semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Grupy zróżnicowane w edukacji stają się codziennością i tworzą podstawy dla koncepcji teoretycznych i rozwiązań praktycznych edukacji włączającej, która nie zakłada przygotowania osobnej ścieżki kształcenia, ale dąży do zaspokojenia indywidualnych potrzeb przez standardowe zajęcia grupowe włączające w życie klasy i szkoły. Celem modułu jest zapoznanie ze specyfiką pracy w grupie zróżnicowanej, ze stylami poznawczymi, strategiami uczenia się i stylami nauczania w kontekście grupy heterogenicznej oraz poznanie istoty nauczania otwartego, modeli nauczania indywidualizującego oraz nauczania w małych grupach w klasach włączających. Omówiona zostanie również koncepcja uniwersalnego projektowanie zajęć (UDL) jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej [PS_D3_MKGZ_1]
KN3_W09 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć [PS_D3_MKGZ_2]
KN3_W11 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów [PS_D3_MKGZ_3]
KN3_U07 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_D3_MKGZ_4]
KN3_U10 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej [PS_D3_MKGZ_5]
KN3_K02 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_D3_MKGZ_fns1] 10 Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
exam PS_D3_MKGZ_1 PS_D3_MKGZ_2
practical classes [PS_D3_MKGZ_fns2] 20 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Value-based methods – expressive methods [c09] 
Working with another teaching tool [d03] 
Simulation [e07] 
course work PS_D3_MKGZ_3 PS_D3_MKGZ_4 PS_D3_MKGZ_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)