Protection of the rights of the child and of persons with disabilities Field of study: Special Education
Programme code: W6-NMPC19.2023

Module name: Protection of the rights of the child and of persons with disabilities
Module code: PS_C1_OPD
Programme code: W6-NMPC19.2023
Semester:
  • summer semester 2027/2028
  • summer semester 2028/2029
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł "Ochrona praw dziecka i praw osób z niepełnosprawnościami" obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które są niezbędne pedagogowi do realizacji zadań z zakresu prawnych podstaw opieki, wychowania, kształcenia dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, opiekuńczego, a także prawa dotyczącego rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami, aby prowadzić skuteczną opiekę, wychowanie, edukację i rehabilitację uwzględniającą potrzeby dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałąjące ich dyskryminacji. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Absolwent w zakresie wiedzy zna i rozumie prawno-organizacyjne, środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności dzieci, a także aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami, zakres, specyfikę i dynamikę zatrudniania osób z niepełnosprawnościami w Polsce i innych państwach, zagadnienie przeciwdziałania dyskryminacji praw dzieci i osób z niepełnosprawnościami [PS_C1_OPD_1]
KN3_W01 [2/5] KN3_W02 [3/5]
Absolwent w zakresie umiejętności potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami, ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki i pedagogiki specjalnej, z uwzględnieniem praw i przywilejów zapobiegających ich dyskryminacji i wykluczeniu. [PS_C1_OPD_2]
KN3_U01 [4/5]
Absolwent w zakresie kompetencji jest gotów do zachowania zasad etyki zawodowej w pracy z dziećmi i z osobami z niepełnosprawnościami [PS_C1_OPD_3]
KN3_K01 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PS_C1_OPD_fns1] 20 Description [a03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_C1_OPD_1 PS_C1_OPD_2 PS_C1_OPD_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)