Legal aspects of functioning people with intellectual disabilities Field of study: Special Education
Programme code: W6-NMPC19.2023

Module name: Legal aspects of functioning people with intellectual disabilities
Module code: PS_NI_E1_PAFNI
Programme code: W6-NMPC19.2023
Semester:
  • winter semester 2027/2028
  • winter semester 2028/2029
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne pedagogowi do realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy z zakresu podstaw prawnych zabezpieczenia społecznego aby prowadzić różnorodne działania wspierające i pomocowe na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin we współpracy z innymi podmiotami/instytucjami. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną: zasady orzekania o niepełnosprawności, zagadnienie ubezwłasnowolnienia, ograniczenia w realizacji autonomii, rolę ulg i udogodnień, regulacje w zakresie organizacji edukacji i wsparcia społecznego tych osób [PS_NI_E1_PAFNI_1]
KN3_W03 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienie przemocy wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną; problem przemocy w kontekście prawnym [PS_NI_E1_PAFNI_2]
KN3_W05 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną i zasady orzekania w tym zakresie; ocenić konsekwencje ubezwłasnowolnienia; wskazać ulgi i udogodnienia; oceniać organizację edukacji i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_E1_PAFNI_3]
KN3_U02 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do zachowania zasad etyki zawodowej [PS_NI_E1_PAFNI_4]
KN3_K01 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_NI_E1_PAFNI_fns1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
exam PS_NI_E1_PAFNI_1 PS_NI_E1_PAFNI_2
practical classes [PS_NI_E1_PAFNI_fns2] 10 Lecture-discussion [b02] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
course work PS_NI_E1_PAFNI_3 PS_NI_E1_PAFNI_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)