Medical aspects of education and rehabilitation of people with intellectual disabilities Field of study: Special Education
Programme code: W6-NMPC19.2023

Module name: Medical aspects of education and rehabilitation of people with intellectual disabilities
Module code: PS_NI_E1_MA
Programme code: W6-NMPC19.2023
Semester:
  • summer semester 2025/2026
  • summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń, a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień: rozwój i zagrożenia rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym; profilaktyka a powstawanie patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności; znajomość i krytyczna postawa wobec terminologii i teorii medycznych, kategorii i pojęć pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej; interpretacja zjawisk społecznych ukazująca ich powiązanie z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innymi naukami społecznymi, humanistycznymi i medycznymi. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; etiologię niepełnosprawności intelektualnej; obrazy kliniczne jednostek chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z niepełnosprawnością intelektualną; współczesne teorie interwencji i rehabilitacji medycznej oraz medyczne aspekty niepełnosprawności sprzężonej [PS_NI_E1_MA_1]
KN3_W04 [2/5] KN3_W09 [2/5] KN3_W11 [3/5] KN3_W14 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi: analizować medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; określać etiologię niepełnosprawności intelektualnej; przedstawiać obrazy kliniczne jednostek chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z niepełnosprawnością intelektualną; analizować i wykorzystywać współczesne teorie interwencji i rehabilitacji medycznej; określać medyczne aspekty niepełnosprawności sprzężonej [PS_NI_E1_MA_2]
KN3_U02 [2/5] KN3_U04 [2/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym [PS_NI_E1_MA_3]
KN3_K01 [2/5] KN3_K05 [2/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_NI_E1_MA_4]
KN3_K01 [3/5] KN3_K05 [2/5] KN3_K06 [1/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_NI_E1_MA_fns1] 10 Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
exam PS_NI_E1_MA_1 PS_NI_E1_MA_2 PS_NI_E1_MA_3 PS_NI_E1_MA_4
practical classes [PS_NI_E1_MA_fns2] 10 Description [a03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Value-based methods – affective methods [c08] 
Working with another teaching tool [d03] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_NI_E1_MA_1 PS_NI_E1_MA_2 PS_NI_E1_MA_3 PS_NI_E1_MA_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)