Psychopathology Field of study: Special Education
Programme code: W6-NMPC19.2023

Module name: Psychopathology
Module code: PS_C2_P
Programme code: W6-NMPC19.2023
Semester:
  • summer semester 2026/2027
  • summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Moduł "Psychopatologia" ma na celu przedstawienie i scharakteryzowanie najważniejszych form psychopatologii (zaburzenia psychotyczne, zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe, zaburzenia związane ze stresem itp.) Drugim celem modułu jest przedstawienie najważniejszych koncepcji wyjaśniających powstawanie poszczególnych form psychopatologii. Szczególny nacisk zostanie położony na znaczenie otoczenia społecznego dla powstawania psychopatologii. Trzecim celem będzie omówienie zagadnienia występowania różnych form psychopatologii u osób z niepełnosprawnością (przede wszystkim z niepełnosprawnością intelektualną lub zaburzeniami ze spektrum autyzmu). Efekty kształcenia będą realizowane w ramach wykładów w kontakcie z wykładowcą i pracy własnej studentów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i uczniów: środowisko rozwoju – strukturę i konsekwencje, czynniki zakłócające proces rozwoju, konsekwencje niepunktualności wydarzeń życiowych, mechanizm adaptacji i trudności przystosowawczych, zaburzenia i opóźnienia rozwojowe, wyzwania rozwojowe, koncepcje jakości życia i dobrostanu. [PS_C2_P_1]
KN3_W05 [2/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do prezentowania właściwej postawy wobec dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PS_C2_P_2]
KN3_K07 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_C2_P_fns1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_C2_P_1 PS_C2_P_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)