Clinical psychology of children and adolescents Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Clinical psychology of children and adolescents
Module code: PS_C2_PKLDM
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: summer semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł "Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży" ma na celu scharakteryzowanie najważniejszych form psychopatologii występujących u dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk położony zostanie na specyfikę manifestowania się zaburzeń psychicznych w przypadku dzieci i młodzieży oraz formy psychopatologii charakterystyczne dla tego okresu życia. Drugim celem modułu jest przedstawienie najważniejszych koncepcji wyjaśniających powstawanie psychopatologii u dzieci i młodzieży. Trzeci cel to przekazanie podstawowej wiedzy na temat różnych form terapii. Czwartym celem jest przekazanie wiedzy na temat występowania różnych form psychopatologii u dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży: pojęcie normy, normalności i zdrowia, zaburzenia zdrowia psychicznego w okresie dzieciństwa i dorastania, specyfikę zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji, w tym emocjonalnych i behawioralnych, całościowe zaburzenia rozwoju, uwarunkowania problemów klinicznych w rozwoju dzieci i młodzieży; problematykę stresu i sytuacji kryzysowych oraz sposoby radzenia sobie z nimi, psychologicznych następstw doświadczeń traumatycznych, w tym choroby przewlekłej lub niepełnosprawności, psychologicznych aspektów zaburzeń komunikacji językowej, psychologicznych metod diagnozy problemów związanych ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością; formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych [PS_C2_PKLDM_1]
KN3_W05 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do prezentowania właściwej postawy wobec dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PS_C2_PKLDM_2]
KN3_K07 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_C2_PKLDM_fns1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Individual work with a text [f02] 
exam PS_C2_PKLDM_1
practical classes [PS_C2_PKLDM_fns2] 10 Description [a03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_C2_PKLDM_1 PS_C2_PKLDM_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)