Alternative and Augmentative Communication Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Alternative and Augmentative Communication
Module code: PS_NI_E2_AAC
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest nabycie przez studentów umiejętności praktycznych i wykorzystanie ich w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.Treści modułu związane są z podstawowymi założeniami AAC oraz najczęściej stosowanymi systemami porozumiewania się osób z niepełnosprawnością intelektualną. W ramach modułu student zostanie wyposażony w umiejętności wykorzystywania różnych strategii wprowadzania komunikacji alternatywnej oraz pozna sposoby korzystania z alternatywnych metod porozumiewania w sytuacjach dydaktycznych i w życiu codziennym osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie prawidłowości i patomechanizmów procesu komunikowania się osób z niepełnosprawnością, metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Zna zasady diagnozy potrzeb i możliwości komunikacyjnych w zakresie wspomagającej i alternatywnej komunikacji; metodykę wprowadzania metody lub metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz pomoce techniczne w tym zakresie [PS_NI_E2_AAC_1]
KN3_W02 [3/5] KN3_W13 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi stosować różne metody wychowania językowego i nauczania języka; metody rozwijania wielozmysłowej percepcji sygnałów mowy; metody wizualizacji ciągu mowy i rozwijania umiejętności słuchania wizualnego oraz mówienia wspomaganego [PS_NI_E2_AAC_2]
KN3_U07 [4/5]
Student potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z osobami z niepełnosprawnością, posiadającymi zróżnicowane potrzeby komunikacyjne [PS_NI_E2_AAC_3]
KN3_U10 [4/5]
W zakresie kompetencji absolwent zna i rozumie podstawy metodyki wychowania językowego i nauczania języka; metody rozwijania wielozmysłowej percepcji sygnałów mowy; metody wizualizacji ciągu mowy i rozwijanie umiejętności słuchania wizualnego i mówienia wspomaganego [PS_NI_E2_AAC_4]
KN3_K04 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PS_NI_E2_AAC_fns1] 20 Description [a03] 
Activating methods: a case study [b07] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Simulation [e07] 
course work PS_NI_E2_AAC_1 PS_NI_E2_AAC_2 PS_NI_E2_AAC_3 PS_NI_E2_AAC_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)