Basics of work with refugees and migrants Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Basics of work with refugees and migrants
Module code: PS_D3_PPUI
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: summer semester 2027/2028
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest przygotowanie studentów do rozumienia procesów migracji i związanych z nimi zjawisk. Treści kształcenia koncentrują się na uwarunkowaniach pedagogicznych, psychologicznych i prawnych związanych z przyjmowaniem do szkoły lub innej placówki ucznia (wychowanka) z doświadczeniem migracyjnym. Studenci poznają różne rodzaje migracji: uchodźstwo, repatriację, reemigrację, migracje ekonomiczne etc. Zgłębiają sytuację społeczną i problemy adaptacyjne występujące w rodzinach z doświadczeniem migracyjnym. Poznają metody uwrażliwiania kulturowego adresowane do grup większościowych, przyjmujących migranta. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej. [PS_D3_PPUI_1]
KN3_W11 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów [PS_D3_PPUI_2]
KN3_U07 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej [PS_D3_PPUI_3]
KN3_K01 [5/5] KN3_K05 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PS_D3_PPUI_fns1] 10 Activating method – discussion / debate [b04] 
Screen presentation [c07] 
Value-based methods – expressive methods [c09] 
Simulation [e07] 
Self-education [f01] 
course work PS_D3_PPUI_1 PS_D3_PPUI_2 PS_D3_PPUI_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)