Diagnosis of a schoolchild with Special Educational Needs Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Diagnosis of a schoolchild with Special Educational Needs
Module code: PS_D2_DFU
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Moduł umożliwia zdobycie wiedzy na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzonej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającej specjalne/ zróżnicowane potrzeby edukacyjne, społeczne i rozwojowe uczniów. Dotyczy również zdobycia umiejętności oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań diagnostycznych, umiejętności posługiwania się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności badawczej (diagnostycznej). Szczegółowe treści modułu przedmiotu odnoszą się do wiedzy z zakresu rozpoznawania podstawowych różnic pomiędzy diagnozą nozologiczną (różnicową), a diagnozą umiejętności funkcjonalnych. Student poznaje cechy, zasady, etapy diagnozy funkcjonalnej, najczęściej wykorzystywane narzędzia standaryzowane, które potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać w praktyce, ponadto potrafi konstruować własne narzędzia diagnostyczne do badania wybranych obszarów funkcjonowania osób ze specjalnymi/zróżnicowanymi potrzebami. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy; kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF); wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych [PS_D2_DFU_1]
KN3_W05 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych [PS_D2_DFU_2]
KN3_U02 [4/5] KN3_U04 [4/5] KN3_U05 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb dziecka i ucznia oraz diagnozę relacji społecznych w grupie rówieśniczej [PS_D2_DFU_3]
KN3_U02 [4/5] KN3_U04 [4/5] KN3_U05 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych [PS_D2_DFU_4]
KN3_K01 [4/5] KN3_K02 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_D2_DFU_fns1] 10 Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_D2_DFU_1 PS_D2_DFU_2
practical classes [PS_D2_DFU_fns2] 10 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Working with a computer [d01] 
Project scheduling [e04] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_D2_DFU_2 PS_D2_DFU_3 PS_D2_DFU_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)