Basics of therapeutic pedagogy Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Basics of therapeutic pedagogy
Module code: PS_C1_PL
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień: Definiowanie i rozumienie choroby przewlekłej. Historyczne uwarunkowania opieki nad dzieckiem przewlekle chorym oraz najnowsze tendencje w rehabilitacji/hospitalizacji dzieci chorujących przewlekle. Charakterystyka wybranych chorób, zespołów chorobowych, niepełnosprawności ruchowej. Ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb oraz mechanizmy obronne w chorobie. Rodzaje i uwarunkowania błędów jatrogennych w opiece nad chorym. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności [PS_C1_PL_1]
KN3_W03 [2/5] KN3_W04 [2/5] KN3_W05 [2/5] KN3_W08 [1/5] KN3_W09 [2/5] KN3_W15 [2/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie miejsce pedagogiki, pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej metodologicznych oraz przedmiotowych powiązań; ma wiedzę z zakresu oddziaływań pedagogicznych jako zbioru praktyk społecznych, która spełnia funkcję stymulującą, rozwijającą, regulującą, korekcyjną i terapeutyczną oraz integracyjną [PS_C1_PL_2]
KN3_W03 [1/5] KN3_W04 [2/5] KN3_W05 [2/5] KN3_W08 [2/5]
W zakresie umiejętności potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne ukazując ich powiązanie z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych [PS_C1_PL_3]
KN3_U01 [2/5] KN3_U02 [2/5] KN3_U04 [2/5]
Absolwent jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzegania zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_C1_PL_4]
KN3_K01 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_C1_PL_fns1] 10 Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_C1_PL_1 PS_C1_PL_2
practical classes [PS_C1_PL_fns2] 10 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
Working with another teaching tool [d03] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_C1_PL_3 PS_C1_PL_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)