Basics of typhlopedagogy Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Basics of typhlopedagogy
Module code: PS_C1_PT
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest umożliwienie studentom zapoznania się z terminologią właściwą dla tyflopedagogiki, problematyką tej subdyscypliny pedagogiki specjalnej, w tym rodzajów zaburzeń wzroku ich etiologii, metod diagnozowania i rewalidacji oraz społecznego funkcjonowania osób z dysfunkcjami narządu wzroku. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności [PS_C1_PT_1]
KN3_W02 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat podstaw pedagogiki osób z dysfunkcjami narządu wzroku obejmującą terminologię i teorie [PS_C1_PT_2]
KN3_W04 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji i terapii uczniów z dysfunkcjami narządu wzroku i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów [PS_C1_PT_3]
KN3_W05 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent konstruuje i realizuje w ramach pracy indywidualnej projekt własnych działań rewalidacyjnych, dobierają odpowiednie metody, treści i środki dydaktyczne, uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z dysfunkcjami narządu wzroku [PS_C1_PT_4]
KN3_U04 [3/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_C1_PT_5]
KN3_K02 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_C1_PT_fns1] 10 Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
course work PS_C1_PT_1 PS_C1_PT_2 PS_C1_PT_3 PS_C1_PT_5
practical classes [PS_C1_PT_fns2] 10 Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_C1_PT_1 PS_C1_PT_2 PS_C1_PT_3 PS_C1_PT_4 PS_C1_PT_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)