Biomedical basis of development and upbringing Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Biomedical basis of development and upbringing
Module code: PS_C1_BP
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Tematyka modułu obejmuje zagadnienia dotyczące biomedycznych aspektów rozwoju człowieka z uwzględnieniem czynników genetycznych i środowiskowych determinujących prawidłowy rozwój, a także najczęstsze przyczyny zaburzeń rozwoju ontogenetycznego człowieka. W ramach zajęć omawiane są tematy dotyczące zaspokojenia potrzeb biologicznych człowieka w ontogenezie w tym zapotrzebowanie żywieniowe i znaczenie aktywności ruchowej, rola układu nerwowego, hormonalnego i immunologicznego w utrzymaniu homeostazy środowiska wewnętrznego. Omawiane są także zagadnienia dotyczące profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz przygotowanie wymaganych zagadnień.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności [PS_C1_BP_1]
KN3_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne ukazując ich powiązanie z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i nauk medycznych [PS_C1_BP_2]
KN3_U02 [5/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_C1_BP_3]
KN3_K02 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PC_C1_BP_fns1] 10 Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating methods: a case study [b07] 
Self-education [f01] 
course work PS_C1_BP_1
practical classes [PC_C1_BP_fns2] 10 Explanation/clarification [a05] 
Activating methods: a case study [b07] 
Observation [e06] 
course work PS_C1_BP_1 PS_C1_BP_2 PS_C1_BP_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)