Methods of sociotherapy classes Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Methods of sociotherapy classes
Module code: PS_D4_MZS
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest osiągnięcie efektów uczenia się z zakresu metodyki zajęć socjoterapeutycznych. Student nabywa wiedzę i umiejętności na temat procesu grupowego w socjoterapii, stosowanych metod, technik; uczestnikach zajęć socjoterapeutycznych i samej organizacji tego procesu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie uwarunkowania agresji i przemocy w szkole; pojęcia przemocy symbolicznej, przemocy dorosłych i przemocy rówieśniczej; Zna i rozumie zasady życia społecznego i wychowania. (D.4.W5; D.4.W9) [PS_D4_MZS_1]
KN3_W05 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagrożenia i zjawiska negatywne, (tradycyjne i współczesne) i ich uwarunkowania. Zna i rozumie zachowania ryzykowne (tradycyjne i nowoczesne), uwarunkowania podejmowania tych zachowań oraz zachowania ryzykowne online i offline. Zna i rozumie problematykę uzależnienia i zagrożenia uzależnieniem (D.4.W10; D.4.W11) [PS_D4_MZS_2]
KN3_W09 [3/5] KN3_W14 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę wykorzystywania konstruowanych programów wychowawczych, ich założenia teoretyczne oraz klasyfikacje programów kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji w grupach rówieśniczych (D.4.W13) [PS_D4_MZS_3]
KN3_W10 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznać relacje społeczne w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej; Potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów. (D.4.U1; D.4.U3) [PS_D4_MZS_4]
KN3_U01 [3/5] KN3_U06 [3/5] KN3_U09 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi diagnozować zachowania świadczące o wystąpieniu konfliktu w grupie zróżnicowanej (D.4.U5) [PS_D4_MZS_5]
KN3_U04 [3/5] KN3_U10 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznać przyczyny agresji i przemocy w przedszkolu i szkole oraz podejmować działania profilaktyczne. Absolwent potrafi odróżnić sprawcę od ofiary przemocy (D.4.U6; D.4.U7) [PS_D4_MZS_6]
KN3_U04 [3/5] KN3_U06 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi budować programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych (D.4.U10) [PS_D4_MZS_7]
KN3_U08 [4/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania działań interwencyjnych, w tym wskazań terapeutycznych (D.4.K2 ) [PS_D4_MZS_8]
KN3_K01 [4/5] KN3_K04 [4/5] KN3_K05 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_D4_MZS_fns1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Description [a03] 
Problem-based lecture [b01] 
Video show [c02] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_D4_MZS_1 PS_D4_MZS_2 PS_D4_MZS_3
practical classes [PS_D4_MZS_fns2] 10 Activating method – educational games [b03] 
Activating method – staged drama/drama [b06] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Video show [c02] 
Demonstration-imitation [c06] 
Screen presentation [c07] 
Value-based methods – affective methods [c08] 
Value-based methods – expressive methods [c09] 
Project scheduling [e04] 
Simulation [e07] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work PS_D4_MZS_4 PS_D4_MZS_5 PS_D4_MZS_6 PS_D4_MZS_7 PS_D4_MZS_8
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)