Diagnosis of individuals with Autism Spectrum Disorder Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Diagnosis of individuals with Autism Spectrum Disorder
Module code: PS_ASD_C6_DASD
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Moduł Diagnoza osób z zaburzeniami spektrum autyzmu obejmuje treści dotyczące diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz treści dotyczące diagnozy funkcjonalnej dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu. Obszar pierwszy obejmuje zagadnienia dotyczące typologii zaburzeń ze spektrum autyzmu, diagnozę zachowań społecznych, diagnozę mowy, języka i komunikowania się, diagnozę funkcjonowania intelektualnego, diagnozę zaburzeń psychicznych współwystępujących z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Obszar drugi to procedury diagnozy funkcjonalnej. W ramach modułu omówione zostaną również trudne kwestie i przykłady najlepszych praktyk w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie ćwiczeń i wykładów w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie; [PS_ASD_C6_DASD_1]
KN3_W06 [4/5] KN3_W07 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie ocenę skuteczności stosowanych metod wychowania, kształcenia, rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii. [PS_ASD_C6_DASD_2]
KN3_W05 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości ispecjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania; [PS_ASD_C6_DASD_3]
KN3_U06 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej; [PS_ASD_C6_DASD_4]
KN3_U04 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PS_ASD_C6_DASD_5]
KN3_U06 [5/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego; [PS_ASD_C6_DASD_6]
KN3_K01 [5/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności. [PS_ASD_C6_DASD_7]
KN3_K02 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_ASD_C6_DASD_fns 1] 10 Lecture-discussion [b02] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_ASD_C6_DASD_1 PS_ASD_C6_DASD_4 PS_ASD_C6_DASD_5
practical classes [PS_ASD_C6_DASD_fns 2] 10 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Working with a computer [d01] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS_ASD_C6_DASD_2 PS_ASD_C6_DASD_3 PS_ASD_C6_DASD_6 PS_ASD_C6_DASD_7
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)