Special didactics II Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Special didactics II
Module code: PS_C5_DS.II
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Dydaktyka specjalna 2 jest modułem kontynuującym i rozszerzającym wiedzę (jako następstwo Dydaktyki specjalnej 1) z zakresu kształcenia osób niepełnosprawnych. Oprócz utrwalenia treści zdobytych w toku realizacji modułu Dydaktyka specjalna 1 zajęcia służą ponadto poznaniu sytuacji trudnych w edukacji, mechanizmów wykluczających i integrujących w zróżnicowanej grupie rówieśniczej, roli i zadań nauczyciela oraz poznaniu zróżnicowanych metod pracy z uczniami o specjalnych i zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Studenci są gotowi do nabywania prawidłowych postaw wobec uczniów zaburzeniami z zakresu teorii oraz praktyki, wdrażania się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i podnoszenia kwalifikacji oraz systematycznego działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): Special didactics I [PS_C5_DS.I]
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych [PS_C5_DS.II_1]
KN3_W11 [4/5] KN3_W12 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym oraz koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego [PS_C5_DS.II_2]
KN3_W03 [3/5] KN3_W04 [4/5] KN3_W11 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne [PS_C5_DS.II_3]
KN3_U09 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej [PS_C5_DS.II_4]
KN3_K01 [4/5] KN3_K02 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do samodoskonalnia [PS_C5_DS.II_5]
KN3_K07 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_C5_DS.II_fns1] 10 Lecture-speech [a04] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
exam PS_C5_DS.II_1 PS_C5_DS.II_2 PS_C5_DS.II_4
practical classes [PS_C5_DS.II_fns2] 10 Demonstration-imitation [c06] 
Working with a computer [d01] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Conceptual work [f03] 
course work PS_C5_DS.II_3 PS_C5_DS.II_4 PS_C5_DS.II_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)