Special didactics I Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Special didactics I
Module code: PS_C5_DS.I
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Dydaktyka specjalna 1 jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat kształcenia osób z niepełnosprawnościami (w zakresie wszystkich typów niepełnosprawności, różnych form edukacji - zróżnicowanych pod względem organizacji pracy w placówkach). Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami dydaktyki specjalnej, takimi jak: cele kształcenia, zasady kształcenia, struktura systemu kształcenia w Polsce, typami kształcenia, a także instytucjami prowadzącymi edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami. Studenci w trakcie zajęć nabywają podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej oraz kształtują postawy oparte na wrażliwości i empatyczności w stosunku do zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym oraz koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego [PS_C5_DS.I_1]
KN3_W03 [3/5] KN3_W04 [4/5] KN3_W11 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego [PS_C5_DS.I_2]
KN3_W11 [4/5] KN3_W12 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej oraz indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą [PS_C5_DS.I_3]
KN3_U07 [3/5] KN3_U10 [3/5] KN3_U11 [3/5]
W zakresie umiejetności absolwent potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne [PS_C5_DS.I_4]
KN3_U09 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną; wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej oraz samodoskonalenia [PS_C5_DS.I_5]
KN3_K01 [3/5] KN3_K02 [3/5] KN3_K07 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_C5_DS.I_fns1] 10 Lecture-speech [a04] 
Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Individual work with a text [f02] 
Conceptual work [f03] 
course work PS_C5_DS.I_1 PS_C5_DS.I_2 PS_C5_DS.I_5
practical classes [PS_C5_DS.I_fns2] 10 Demonstration-imitation [c06] 
Working with a computer [d01] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Conceptual work [f03] 
course work PS_C5_DS.I_3 PS_C5_DS.I_4 PS_C5_DS.I_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)