Medical aspects of education and rehabilitation of individuals with Autism Spectrum Disorder Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Medical aspects of education and rehabilitation of individuals with Autism Spectrum Disorder
Module code: PS_ASD_E1_MA
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą medycznych podstaw zaburzeń ze spektrum autyzmu. Student zapozna się z treściami dotyczącymi anatomii i fizjologi układu nerwowego w kontekście deficytów i nieprawidłowości rozwojowych w spektrum autyzmu. Podjęte będą zagadnienia zaburzeń genetycznych i niepełnosprawności sprzężonych; podstaw psychiatrii, psychopatologii i neurologii oraz innych problemów medycznych dotyczących dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studenci zapoznają z medycznymi klasyfikacjacmi nozologicznych dotyczącymi autycznego spektrum (ICD, DSM) oraz z klasyfikacją funkcjonalną (ICF).
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakreie wiedzy absolwent zna i rozumie medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu; anatomię i fizjologię układunerwowego w kontekście deficytów i nieprawidłowości rozwojowych w spektrum autyzmu; zagadnienia zaburzeń genetycznych i niepełnosprawności sprzężonych; podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologii; choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrumautyzmu, w tym diety, suplementację, farmakoterapię; narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci; kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu, ich uwarunkowania i epidemiologię; miejsce zaburzeń autystycznych w medycznych klasyfikacjach nozologicznych (ICD, DSM) i klasyfikacji funkcjonalnej (ICF) [PS_ASD_E1_MA_1]
KN3_W03 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu; analizować anatomię i fizjologię układu nerwowego w kontekście deficytów i nieprawidłowości rozwojowych w zaburzeniach ze spektrum autyzmu; analizować zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone, podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologii; określać choroby wieku dziecięcego i wybrane problemy medyczne dotyczące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym zagadnienia diety, suplementacji i farmakoterapii; stosować narzędzia do monitorowania stanu zdrowia dzieci; opisać kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu, uwarunkowania i epidemiologię; określać i analizować zaburzenia autystyczne w medycznych klasyfikacjach nozologicznych (ICD, DSM) i klasyfikacji funkcjonalnej (ICF) [PS_ASD_E1_MA_2]
KN3_U02 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent gotów jest do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_ASD_E1_MA_3]
KN3_K03 [3/5] KN3_K06 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_ASD_MA_fns1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
Problem-based lecture [b01] 
Screen presentation [c07] 
exam PS_ASD_E1_MA_1
practical classes [PS_ASD_MA_fns2] 10 Activating methods: a case study [b07] 
Screen presentation [c07] 
Value-based methods – expressive methods [c09] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work PS_ASD_E1_MA_2 PS_ASD_E1_MA_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)