Literature of the 21st Century
Field of study: Creative Writing
Programme code: W1-S1PI19.2023

Module name: | Literature of the 21st Century |
---|---|
Module code: | 02-PI-S1-LXXI |
Programme code: | W1-S1PI19.2023 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | W ramach kursu student zapoznaje się z wybranymi przez prowadzącego najgłośniejszymi utworami literatury polskiej oraz światowej opublikowanymi po roku 2000 (na przykład poezja M. Świetlickiego, J. Podsiadły, E. Tkaczyszyna-Dyckiego, J. Bargielskiej; powieści O. Tokarczuk, A. Stasiuka, D. Masłowskiej, J. Dehnela, S. Twardocha; przekłady J. Andruchowycza, M. Houellebecqa, O. Pamuka, H. Murakamiego). Uzupełnieniem listy lektur literatury pięknej mogą stanowić teksty przynależne literaturze non-fiction (reportaże, wywiady, eseistyka). W ramach kursu, oprócz rozważań analityczno-interpretacyjnych, omawia się podstawowe zagadnienia z zakresu krytyki literackiej, poetyki odbioru, życia literackiego (przyczyny sukcesu, konteksty filozoficzno-ideowe, zmiany oczekiwań odbiorczych). Studenci zapoznają się również z wybranymi opiniami krytycznymi na temat analizowanych dzieł. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
wykazuje się zaawansowanym poziomem wiedzy na temat najważniejszych utworów literackich (rodzimych i obcych) opublikowanych po roku 2000 [LXX_1] |
K_W06 [3/5] |
wykazuje się zaawansowanym poziomem wiedzy na temat współczesnego życia literackiego, krytyki literackiej, nowych tendencji i prądów artystycznych [LXX_2] |
K_W09 [3/5] |
potrafi w sposób pogłębiony i twórczy przedstawić interpretację wybranego tekstu z wykorzystaniem specjalistycznej wiedzy i zróżnicowanych kontekstów kulturowych, dysponuje umiejętnością przedstawienia spójnej i merytorycznej argumentacji w ocenie danej książki lub zjawiska [LXX_3] |
K_W10 [3/5] |
zna złożone zależności występujące w świecie nowoczesnej literatury i rozumie potrzebę nieustannego pogłębiania swojej wiedzy oraz uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym [LXX_4] |
K_K01 [3/5] |
zna złożone zależności występujące w obszarze literatury najnowszej jeśli chodzi o jej związki z tradycją oraz konsekwencje przenikania się wpływów kulturowych, przejawia szacunek dla dorobku różnych kultur i reprezentujących ich autorów [LXX_5] |
K_K03 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [LXXI_fns_1] | 30 |
Lecture-discussion [b02] Activating method – discussion / debate [b04] Activating methods: a case study [b07] Exhibition [c01] Screen presentation [c07] Working with another teaching tool [d03] Individual work with a text [f02] |
course work |
LXX_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |