Creative Reading
Field of study: Creative Writing
Programme code: W1-S1PI19.2023

Module name: | Creative Reading |
---|---|
Module code: | 02-PI-S1-CK |
Programme code: | W1-S1PI19.2023 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł o charakterze teoretycznoliterackim, w ramach którego wiedza z zakresu teorii literatury znajduje swoją egzemplifikacje w wybranych tekstach literackich i paraliterackich.
W ramach przedmiotu czytanie kreatywne student zapoznaje się ze specyfiką i uwarunkowaniami lektury literaturoznawczej, różnymi stanowisk na temat czytania, stylów odbioru oraz interpretacji (dobór materiału powinien eksponować różne stanowiska badawcze i krytyczne, różne nurty literackie i orientacje metodologiczne). Przedmiotem rozważań są takie kwestie jak literackość, wyznaczniki literackie, pytanie o granice literatury, jej społeczne funkcje i autonomię. W ramach modułu podejmowane są również zagadnienia kryteriów interpretacyjnych, analizy tekstu, nadinterpretacji, jak i społecznego i kompetencyjnego zróżnicowania obiegów czytelniczych. Ponadto poruszane są takie kwestie jak etyka lektury, kształt i funkcje kanonu lekturowego w kulturze współczesnej, przydatność narzędzi literaturoznawczych do analizy tekstów nieliterackich (publicystycznych, historiograficznych, filozoficznych, politycznych itp.). |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Wykazuje się zaawansowanym poziomem wiedzy na temat miejsca literatury wśród innych dziedzin sztuki oraz jej społecznych funkcji [CK_1] |
K_W01 [2/5] |
Wykazuje się zaawansowanym poziomem wiedzy na temat zróżnicowanych metod i strategii interpretacyjnych [CK_2] |
K_W07 [2/5] |
potrafi przedstawić spójną i oryginalną interpretację wybranego tekstu literackiego lub paraliterackiego [CK_3] |
K_U02 [1/5] |
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania wyprowadzania samodzielnych wniosków badawczych [CK_4] |
K_U07 [1/5] |
zna fundamentalne dylematy związane z kulturowymi wyznacznikami literatury, posiada świadomość znaczenie tradycji literackiej i przenikania się wpływów kulturowych [CK_5] |
K_K04 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [CK_fns_1] | 30 |
Lecture-discussion [b02] Activating methods: a case study [b07] Production exercise – workshop [e02] Individual work with a text [f02] |
course work |
CK_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |