Children and Youth's Developmental and Behavioural Disorders Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2023

Module name: Children and Youth's Developmental and Behavioural Disorders
Module code: W6-PE-WZ-S1-ZRZ
Programme code: W6-S1PE19.2023
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Przedmiot zaburzenia rozwoju i zachowania dzieci i młodzieży ma dostarczyć studentom/studentkom wiedzy na temat zaburzeń w rozwoju i zachowaniu podopiecznych w różnym wieku i pod wpływem zróżnicowanych czynników. Celem jest poznanie kryteriów określających normę w rozwoju i zachowaniu, uwzględniając wiek, warunki życia i codziennej komunikacji w domu, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, środowisku rówieśniczym i szkole (różnych formach zinstytucjonalizowanej edukacji). Grupami, u których stwierdzić można odchylenia od normy w rozwoju i zachowaniu mogą być więc zarówno małe dzieci, jak i uczeń (szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej). Problemy adaptacyjne i zaburzenia zachowania mogą być efektem nieprawidłowo funkcjonującego środowiska życia i edukacji i różnią się swoją genezą i specyfiką objawów od tych, które spowodowane są przez czynniki natury wewnętrznej (biologicznej, somatycznej, emocjonalno-społecznej). Zadaniem studentów/studentek jest wykorzystanie wiedzy z zakresu różnych subdyscyplin i innych przedmiotów akademickich do tego, by w sposób zintegrowany rozpoznawać przyczyny nieprawidłowego funkcjonowania (wykorzystywać kryteria diagnostyczne – poznane na przedmiotach z zakresu diagnozowania środowiska społecznego i opiekuńczego) i poszukiwać form pracy z tymi osobami, pomocy wychowawczej, psychologicznej i socjopedagogicznej oraz dydaktycznej w zależności od wieku, rodzaju problemów oraz środowiska życia i wsparcia podopiecznych.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student/Studentka jest gotowy/gotowa do obserwowania podstawowych symptomów zaburzeń, diagnozowania przyczyn zaburzeń w rozwoju oraz zachowaniu dzieci i młodzieży i nazywania (klasyfikowania) poszczególnych typów zaburzeń (odchyleń od normy); dostrzega rangę problemów rozwojowych i podejmuje próby pomocy poprzez angażowanie się w zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, korekcyjne i terapeutyczne dla dzieci i i młodzieży. [PE-WZ-S1-ZRZ_K_1]
KN1_K04 [3/5] KN1_K06 [3/5]
Student/Studentka jest gotowy/gotowa do aktywnego działania, jest wrażliwy/a na problemy rozwojowe dzieci i młodzieży; czynnie uczestniczy w zajęciach terapeutycznych z dziećmi trudnymi, zaburzonymi, o niższych standardach w rozwoju indywidualnym i społecznym oraz trudnościach funkcjonowania środowiska rodzinnego, opiekuńczo-wychowawczego i szkolnego, a także zaburzeniach adaptacyjnych związanych z okresem dorastania i towarzyszącego temu procesowi kryzysu. [PE-WZ-S1-ZRZ_K_2]
KN1_K07 [3/5]
Student/Studentka potrafi diagnozować potrzeby dziecka w różnych sytuacjach rozwojowych (rodzinnych, opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych); potrafi rozróżnić typowe problemy w zachowaniu od zaburzeń rozwojowych; potrafi opisać zaburzenia, dzieląc je ze względu na przyczyny ich powstania potrafi diagnozować problemy rozwojowe, o podłożu wewnętrznym i środowiskowym oraz wynikające z nich konsekwencje indywidualne, społeczne i edukacyjne (w funkcjonowaniu indywidualnym, jak i instytucjach opiekuńczo wychowawczych , edukacyjnych oraz grupach społecznych). [PE-WZ-S1-ZRZ_U_1]
K_U02 [3/5] KN1_U01 [3/5]
Student/Studentka potrafi obserwować, integrować wiedzę z zakresu różnych subdyscyplin pedagogiczno-psychologicznych (w tym psychologii i pedagogiki specjalnej) , poszukując odpowiednich form pracy; potrafi brać udział w dyskusji – analizując i interpretując problemy opieki i wychowania oraz bariery rozwojowe; potrafi czynnie angażować się w pomoc dzieciom i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania. [PE-WZ-S1-ZRZ_U_2]
K_U02 [3/5] KN1_U06 [4/5]
Student/Studentka ma zaawansowaną wiedzę o opiece nad dziećmi i młodzieżą , o prawidłowościach rozwojowych, kryteriach ich oceny w aspekcie rozwoju indywidualnego – osobowościowego i społecznego; zna potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży i konsekwencje nieprawidłowych oddziaływań środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego. [PE-WZ-S1-ZRZ_W_1]
K_W01 [3/5] KN1_W03 [3/5]
Student/Studentka ma uporządkowaną, kompleksową wiedzę na temat form i sposobów diagnozowania problemów i niepowodzeń w rozwoju oraz form pomocy dzieciom i młodzieży w nietypowych sytuacjach rozwojowych; zna i potrafi nazwać odchylenia rozwojowe i zaburzenia, dzieląc je ze względu na źródła pochodzenia ; zna zasady postępowania wobec dziecka o nietypowym rozwoju (z zaburzeniami). [PE-WZ-S1-ZRZ_W_2]
KN1_W07 [5/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-WZ-S1-ZRZ_fs_1] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Screen presentation [c07] 
course work PE-WZ-S1-ZRZ_W_1 PE-WZ-S1-ZRZ_W_2
practical classes [PE-WZ-S1-ZRZ_fs_2] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Project scheduling [e04] 
Observation [e06] 
course work PE-WZ-S1-ZRZ_K_1 PE-WZ-S1-ZRZ_K_2 PE-WZ-S1-ZRZ_U_1 PE-WZ-S1-ZRZ_U_2 PE-WZ-S1-ZRZ_W_1 PE-WZ-S1-ZRZ_W_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)