Practice (Specialization) Field of study: Special Education
Programme code: W6-SMPC19.2023

Module name: Practice (Specialization)
Module code: PS_SA_E3_PCS
Programme code: W6-SMPC19.2023
Semester:
  • winter semester 2027/2028
  • winter semester 2028/2029
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
W trakcie 90 godzin (4 tygodni = 20 dni) praktyki wakacyjnej student doskonaleni swoje umiejętności nauczycielskie zdobyte w toku studiów i w czasie poprzednio odbywanych praktyk, zapoznaje się z całokształtem i specyfiką działalności placówki oraz samodzielnie prowadzi zajęcia pod opieką nauczyciela-opiekuna, zgodnie z ustalonym harmonogramem praktyki. Zakładane efekty planuje się osiągnąć dzięki: - aktywnemu uczestnictwu studentów w codziennej działalności placówek edukacyjnych, których uczniami są osoby z niepełnosprawnością słuchową. - samodzielnej pracy studentów (czytanie literatury przedmiotu, przygotowanie do zajęć, sporządzenie dokumentacji praktyki wakacyjnej).
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (E.3S.W1.). Zna i rozumie W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny (E.3S.W2.) a także zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi (E.3S.W3) [PS_SA_E3_PCS_1]
KN3_W10 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze (E.3S.U1.). Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (E.3S.U3) a także potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych (E.3S.U4) [PS_SA_E3_PCS_2]
KN3_U01 [2/5] KN3_U06 [3/5] KN3_U07 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (E.3S.U5.) [PS_SA_E3_PCS_3]
KN3_U07 [2/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (E.3S.K1.) [PS_SA_E3_PCS_4]
KN3_K01 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
internship [PS_SA_E3_PCS_1] 90 Internship [e05]  course work PS_SA_E3_PCS_1 PS_SA_E3_PCS_2 PS_SA_E3_PCS_3 PS_SA_E3_PCS_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Review of internship documentation [d03] Consulting the results of the verification of learning outcomes
an analysis of the portfolio of documentation obtained during internship, including professional internship, and other practical classes and studio sessions, as well as the documentation developed in order to obtain credit for such classes; verification of the description, necessary attachments, opinions and grades before submitting the portfolio for acceptance
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)