Canon of world literature - 20th century Field of study: Creative Writing
Programme code: W1-S1PI19.2023

Module name: Canon of world literature - 20th century
Module code: 02-PI-S1-KLŚXX
Programme code: W1-S1PI19.2023
Semester:
  • winter semester 2024/2025
  • winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Wykład poświęcony jest literaturze powszechnej XX wieku (z wyłączeniem literatury polskiej omawianej w obrębie osobnego modułu). Jego celem jest 1. wskazanie i omówienie wybranych najważniejszych XX-wiecznych tekstów konstytuujących literaturę światową; 2. przekazanie specjalistycznej wiedzy o najistotniejszych kontekstach kulturowych, społecznych i historycznych; 3. przedstawienie najbardziej istotnych nurtów i strategii pisarskich charakterystycznych dla światowych pisarzy tworzących w XX wieku, 4. zapoznanie studentów ze specjalistycznymi pojęciami historycznoliterackimi, teoretycznoliterackimi oraz translatologicznymi potrzebnymi do zrozumienia najważniejszych tekstów literackich XX wieku. W ramach wykładu student poznaje zadania, cele i metody badań literaturoznawczych adekwatnych do badania tekstów literatur narodowych danej epoki, analizuje teksty literackie i pogłębia wiedzę na temat najważniejszych kontekstów powstawania XX-wiecznej literatury na świecie. Ćwiczenia poświęcone są interpretacji najważniejszych dzieł literatury powszechnej XX wieku (z wyłączeniem literatury polskiej omawianej w obrębie osobnego modułu). Ich celem jest 1. zapoznanie studentów z wybranymi najważniejszymi XX-wiecznymi tekstami konstytuującymi literaturę światową; 2. przedstawienie znaczenia tychże tekstów na tle innych tekstów danej epoki oraz zapoznanie w sposób szczegółowy i wnikliwy z ich historycznymi i aktualnymi znaczeniami; 3. zapoznanie studentów zarówno z kanonicznymi, jak i niekanonicznymi interpretacjami tychże tekstów przy uwzględnieniu najnowszych narzędzi metodologicznych; 4. uwrażliwienie studentów na problem przekładu. Zajęcia rozwijają umiejętności w zakresie analizy i interpretacji tekstów literackich oraz umożliwiają pogłębione rozumienie zakodowanych w nich znaczeń.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
rozumie specyfikę kryteriów kanoniczności literatury powszechnej XX wieku, potrafi się do nich ustosunkować, używając adekwatnych terminów z zakresu literaturoznawstwa, potrafi wskazać najważniejsze utwory literackie napisane w XX wieku [KLŚXX_1]
K_W04 [2/5] K_U07 [2/5]
zna i rozumie kulturowe, historyczne i społeczne konteksty powstawania literatury światowej w XX wieku, ma świadomość specyfiki politycznych uwarunkowań poszczególnych literatur narodowych, rozumie psychologiczne uwarunkowania tekstów i ma świadomość przenikania się różnych czynników wpływających na powstawanie tekstów literackich [KLŚXX_2]
K_W05 [2/5] K_W10 [1/5]
posiada zaawansowaną wiedzę na temat nurtów literackich i strategii pisarskich obecnych w literaturze światowej XX wieku, zna i rozumie zagadnienia związane ze sztuką przekładu, ma świadomość znaczenia komparatystycznej analizy, rozumie potrzebę dalszego zapoznawania się z dorobkiem XX-wiecznych pisarzy z różnych krajów [KLŚXX_3]
K_W02 [3/5] K_K01 [1/5]
ma świadomość kulturowego, narodowego i geograficznego zróżnicowania tekstów literackich i wielokulturowego charakteru literatury powszechnej, zdaje sobie sprawę ze wzajemnego oddziaływania kultur i narodowych tradycji literackich oraz specyfiki adaptowania różnych wpływów [KLŚXX_4]
K_W03 [2/5] K_U02 [2/5]
zna metody interpretacji adekwatne do analizowania i opisywania dzieł literatury światowej XX wieku, zna najważniejsze strategie przekładu i ma świadomość ich wpływu na mediację literatury obcej, potrafi w sposób kreatywny i nowatorski wykorzystać znajomość literatury obcej we własnej praktyce interpretacyjnej, potrafi ustosunkować się do omawianych problemów literaturoznawczych, przedstawić spójną analizę i interpretację wykorzystującą specjalistyczną terminologię, osadzoną w adekwatnych kontekstach kulturowych i opartą o stosowne argumenty [KLŚXX_5]
K_W07 [2/5] K_U08 [2/5] K_K04 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [KLŚXX_fns_1] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – educational games [b03] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Working with another teaching tool [d03] 
Production exercise – workshop [e02] 
Practice-as-research [e08] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work KLŚXX_1 KLŚXX_2 KLŚXX_3 KLŚXX_4 KLŚXX_5
lecture [KLŚXX_fns_2] 15 Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating methods: a case study [b07] 
Exhibition [c01] 
Screen presentation [c07] 
exam KLŚXX_1 KLŚXX_2 KLŚXX_3 KLŚXX_4 KLŚXX_5
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)