Developmental psychology Field of study: Special Education
Programme code: W3-SMPC19.2023

Module name: Developmental psychology
Module code: PS_B1_PR
Programme code: W3-SMPC19.2023
Semester: winter semester 2023/2024
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Moduł "Psychologia rozwojowa" ma na celu wyjaśnienie specyfiki psychologii rozwojowej jako działu psychologii. Kolejnym celem jest przedstawienie w zarysie aktualnego stanu wiedzy na temat rozwoju człowieka na przestrzeni życia. Trzecim celem jest omówienie wybranych problemów badawczych podejmowanych w ramach psychologii rozwojowej oraz najważniejszych koncepcji naukowych wypracowanych w jej ramach. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny; rozwój procesów poznawczych (myślenia, mowy, spostrzegania, uwagi, pamięci); rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania; normę rozwojową; rozwój w kontekście wychowania; dysharmonie zaburzenia rozwojowe u uczniów; zaburzenia zachowania; zagadnienia nieśmiałości i nadpobudliwości [PS_B1_PR_1]
KN3_W02 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów [PS_B1_PR_2]
KN3_U02 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia oraz identyfikować jego potrzeby w rozwoju uzdolnień i zainteresowań [PS_B1_PR_3]
KN3_U05 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej [PS_B1_PR_4]
KN3_K06 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_B1_PR_fs1] 30 Problem-based lecture [b01]  course work PS_B1_PR_1 PS_B1_PR_2
practical classes [PS_B1_PR_fs2] 15 Explanation/clarification [a05] 
Activating methods: a case study [b07] 
SWOT analysis [b10] 
Screen presentation [c07] 
course work PS_B1_PR_3 PS_B1_PR_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)