Projektowanie systemów wczesnego ostrzegania przed geozagrożeniami Kierunek studiów: Inżynieria zagrożeń środowiskowych
Kod programu: W2-S1IZ19.2023

Nazwa modułu: Projektowanie systemów wczesnego ostrzegania przed geozagrożeniami
Kod modułu: W2-IZ-S1-313
Kod programu: W2-S1IZ19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z podstawami projektowania systemów wczesnego ostrzegania przed geozagrożeniami. Podczas zajęć omówione zostaną cele i zadania systemów wczesnego ostrzegania oraz procesy i cykle ich funkcjonowania, a także poszczególne komponenty wybranych systemów. Moduł umożliwi studentom poszerzenie wiedzy w zakresie monitoringu i prognozowania kierunków zmian wybranych geozagrożeń. Zapoznanie się z podstawami działań ostrzegawczych w odniesieniu do geozagrożeń pozwoli zrozumieć główne mechanizmy zarządzania kryzysowego w tym zakresie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi wykorzystać informacje zawarte w różnorodnych opracowaniach kartograficznych i bazach danych przestrzennych; potrafi przygotować elementy dokumentacji środowiskowej z zakresu geozagrożeń i redagować proste teksty objaśniające wykorzystując dostępne źródła informacji; umiejętnie prezentuje opracowane wyniki prac [U01]
U02 [1/5] U03 [1/5] U05 [1/5]
potrafi realizować wyznaczone zadania stanowiące elementy projektowania systemów wczesnego ostrzegania; potrafi formułować pytania służące pogłębieniu zrozumienia opracowywanego tematu z zakresu geozagrożeń lub uzupełnieniu brakujących elementów rozumowania i wie gdzie szukać odpowiedzi [U02]
U01 [2/5] U07 [2/5] U09 [1/5] U13 [1/5]
potrafi zaprojektować prosty system wczesnego ostrzegania przed wybranym geozagrożeniem oraz ocenić zasadność jego wprowadzenia na danym obszarze; potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących systemów wczesnego ostrzegania przed geozagrożeniami [U03]
U07 [1/5] U09 [1/5] U12 [1/5] U13 [1/5]
zna podstawowe pojęcia stosowane w systemach wczesnego ostrzegania; rozumie cel wprowadzania i podstawowe zasady projektowania systemów wczesnego ostrzegania [W01]
W01 [1/5] W08 [1/5]
zna techniki monitorowania wybranych zagrożeń środowiskowych i prognozowania kierunków ich zmian; zna sposoby i kryteria oceny zagrożeń naturalnych [W02]
W03 [1/5] W05 [1/5] U03 [1/5] U04 [1/5] U12 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W2-IZ-S1-313_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie U01 U02 U03 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)