Projektowanie systemów wczesnego ostrzegania przed geozagrożeniami
Kierunek studiów: Inżynieria zagrożeń środowiskowych
Kod programu: W2-S1IZ19.2023

Nazwa modułu: | Projektowanie systemów wczesnego ostrzegania przed geozagrożeniami |
---|---|
Kod modułu: | W2-IZ-S1-313 |
Kod programu: | W2-S1IZ19.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z podstawami projektowania systemów wczesnego ostrzegania przed geozagrożeniami. Podczas zajęć omówione zostaną cele i zadania systemów wczesnego ostrzegania oraz procesy i cykle ich funkcjonowania, a także poszczególne komponenty wybranych systemów. Moduł umożliwi studentom poszerzenie wiedzy w zakresie monitoringu i prognozowania kierunków zmian wybranych geozagrożeń. Zapoznanie się z podstawami działań ostrzegawczych w odniesieniu do geozagrożeń pozwoli zrozumieć główne mechanizmy zarządzania kryzysowego w tym zakresie. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
potrafi wykorzystać informacje zawarte w różnorodnych opracowaniach kartograficznych i bazach danych przestrzennych; potrafi przygotować elementy dokumentacji środowiskowej z zakresu geozagrożeń i redagować proste teksty objaśniające wykorzystując dostępne źródła informacji; umiejętnie prezentuje opracowane wyniki prac [U01] |
U02 [1/5] |
potrafi realizować wyznaczone zadania stanowiące elementy projektowania systemów wczesnego ostrzegania; potrafi formułować pytania służące pogłębieniu zrozumienia opracowywanego tematu z zakresu geozagrożeń lub uzupełnieniu brakujących elementów rozumowania i wie gdzie szukać odpowiedzi [U02] |
U01 [2/5] |
potrafi zaprojektować prosty system wczesnego ostrzegania przed wybranym geozagrożeniem oraz ocenić zasadność jego wprowadzenia na danym obszarze; potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących systemów wczesnego ostrzegania przed geozagrożeniami [U03] |
U07 [1/5] |
zna podstawowe pojęcia stosowane w systemach wczesnego ostrzegania; rozumie cel wprowadzania i podstawowe zasady projektowania systemów wczesnego ostrzegania [W01] |
W01 [1/5] |
zna techniki monitorowania wybranych zagrożeń środowiskowych i prognozowania kierunków ich zmian; zna sposoby i kryteria oceny zagrożeń naturalnych [W02] |
W03 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-IZ-S1-313_fs_1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Projektowanie [e04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
U01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |