Business etiquette in intercultural communication Field of study: Eastern Slavonic Studies
Programme code: W1-S1FW23.2023

Module name: Business etiquette in intercultural communication
Module code: W1-MSP1OS-14-BEBKM
Programme code: W1-S1FW23.2023
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: depending on the choice
Form of verification: course work
ECTS credits: 5
Purpose and description of the content of education:
Moduł ma na celu zapoznanie osoby studiującej z teoriami grzeczności, etykiety i rytuału oraz typologią aktów grzecznościowych ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji biznesowych. Osoba studiująca uzyskuje świadomość istoty grzeczności jako gry międzyludzkiej oraz umiejętność aplikacji teorii grzecznościowej, poznaje modele grzeczności i etykiety w różnych kulturach i strategie grzecznościowe w komunikacji międzykulturowej przede wszystkim w odniesieniu do sytuacji biznesowych, potrafi modyfikować swoje zachowania w zależności od sytuacji kulturowej, stopnia oficjalności i celu komunikacji.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna podstawowe metody i orientacje badawcze związane z historycznymi odniesieniami i współczesnymi uwarunkowaniami etykiety [MSP1OS-14-BEBKM_1]
K_W03 [2/5]
rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się kultur oraz relacji i wpływów kulturowych, także w sferze etykiety i grzeczności biznesowej [MSP1OS-14-BEBKM_10]
K_K03 [2/5]
ma przekonanie o doniosłości regionalnych zróżnicowań języków i kultur i ich wpływie na zachowania etykietalne i grzecznościowe uczestników dyskursu biznesowego [MSP1OS-14-BEBKM_11]
K_W05 [2/5] K_K04 [2/5]
posiada podstawową wiedzę o kulturze światowej i kulturach regionów, modelach grzeczności oraz ich interferencjach historycznych i współczesnych w różnych kręgach kulturowych [MSP1OS-14-BEBKM_2]
K_W04 [2/5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz społecznych i komunikacyjnych uwarunkowań zjawisk i zachowań etykietalnych, szczególnie w biznesie [MSP1OS-14-BEBKM_3]
K_W02 [2/5]
zna podstawowe metody analizy i interpretacji aktów etykietalnych szczególnie w obszarze zróżnicowania kulturowego uczestników działań biznesowych [MSP1OS-14-BEBKM_4]
K_W03 [2/5]
ma wiedzę o tekstach kultury z szeroko rozumianej etykiety funkcjonujących w obiegu biznesowym oficjalnym i nieoficjalnym [MSP1OS-14-BEBKM_5]
K_W02 [2/5]
potrafi rozważyć problem badawczy z zakresu przemian etykietalnych z perspektywy metodologii kulturoznawczych, wiedzy o komunikacji i językoznawczych [MSP1OS-14-BEBKM_6]
K_U01 [4/5]
potrafi wskazać konteksty, uwarunkowania i relacje, w jakich funkcjonują analizowane i interpretowane zjawiska etykiety, grzeczności i rytuału [MSP1OS-14-BEBKM_7]
K_U03 [4/5]
potrafi interpretować grzecznościowe i etykietalne zjawiska językowe i kulturowe przez pryzmat dyskursu biznesowego [MSP1OS-14-BEBKM_8]
K_U02 [4/5]
rozumie doniosłość znajomości zasad grzeczności językowej i kulturowej etykiety w definiowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych i komunikacyjnych, w tym szczególnie w międzynarodowej komunikacji biznesowej [MSP1OS-14-BEBKM_9]
K_K02 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
discussion classes [MSP1OS-14-BEBKM_k] 30 Description [a03] 
Lecture-discussion [b02] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
Demonstration-imitation [c06] 
Working with another teaching tool [d03] 
Conceptual work [f03] 
course work MSP1OS-14-BEBKM_1 MSP1OS-14-BEBKM_10 MSP1OS-14-BEBKM_11 MSP1OS-14-BEBKM_2 MSP1OS-14-BEBKM_3 MSP1OS-14-BEBKM_4 MSP1OS-14-BEBKM_5 MSP1OS-14-BEBKM_6 MSP1OS-14-BEBKM_7 MSP1OS-14-BEBKM_8 MSP1OS-14-BEBKM_9
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] Preparation for classes
developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)