AP3: Psychotic and Affective Disorders
Field of study: Psychology
Programme code: W3-SMPS19.2023
Module name: | AP3: Psychotic and Affective Disorders |
---|---|
Module code: | W3-PS-S-KiZ5 |
Programme code: | W3-SMPS19.2023 |
Semester: | summer semester 2027/2028 |
Language of instruction: | depending on the choice |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest dostarczenie praktycznych podstaw do pracy z pacjentami z zaburzeniami psychotycznymi i zaburzeniami afektywnymi oraz wstępne, merytoryczne przygotowanie studentek i studentów psychologii do specjalistycznej współpracy zawodowej z personelem medycznym w sytuacji pomocy człowiekowi ze zróżnicowanym poziomem tych zaburzeń. W ramach modułu studentki i studenci zdobywają wiedzę na temat etiologii zaburzeń psychotycznych, zaburzeń afektywnych, schizoafektywnych i urojeniowych, uczą się rozpoznawać i różnicować symptomy kliniczne występujące w przebiegu tych zaburzeń, poznają dynamikę zmian psychicznych w ich przebiegu, uczą się wykorzystywania informacji o stanie psychicznym i funkcjonowaniu człowieka we wcześniejszych okresach rozwojowych, ważnych dla aktualnej diagnozy; zdobywają umiejętności posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku przy formułowaniu hipotez diagnostycznych i wskazań terapeutycznych, a także udzielania pomocy psychologicznej osobie z zaburzeniem psychotycznym lub zaburzeniem afektywnym. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Jest gotów do uznawania znaczenia i wykorzystywania wiedzy naukowej w procesie diagnozy i opisu zaburzeń psychicznych oraz do współpracy i zasięgania opinii innych specjalistów w praktycznej lub naukowej działalności psychologicznej [PS_K_2_10] |
PS_K_2 [3/5] |
Jest gotów do realizacji procesu pomocy psychologicznej zgodnie ze standardami, jakich oczekiwać można od osób wykonujących zawód zaufania publicznego [PS_K_3_9] |
PS_K_3 [3/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w procesie selekcji teorii psychologicznych, analizy i syntezy informacji, formowania tez wyjaśniających lub przewidujących zachowanie oraz projektowania i realizacji pomocy psychologicznej w odniesieniu do osób z zaburzeniami psychotycznymi, afektywnymi, schizoafektywnymi i urojeniowymi [PS_U_3_15] |
PS_U_3 [3/5] |
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu istotę psychologii klinicznej i zdrowia, dysponując swobodnie aparatem pojęciowym oraz wiedzą teoretyczną i empiryczną konieczną do opisu i wyjaśniania funkcjonowania pacjentów z rozpoznaniem zaburzeń psychotycznych, zaburzeń afektywnych, schizoafektywnych i urojeniowych [PS_W_6_11] |
PS_W_6 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie fundamentalne dylematy psychologii związane z posługiwaniem się pojęciami normy i patologii, funkcjonalności i dysfunkcjonalności, zdrowia i zaburzenia [PS_W_8_1] |
PS_W_8 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wyzwania, jakie stają przed psychologią w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym, w kontekście pomocy osobom z diagnozą zaburzeń psychotycznych, zaburzeń afektywnych, schizoafektywnych i urojeniowych [PS_W_9_4] |
PS_W_9 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [1] | 30 |
Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Screen presentation [c07] Working with a programmed textbook [d02] Individual work with a text [f02] |
course work |
PS_K_2_10 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |